MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Honda XL 125 Varadero a Suzuki Van Van 125

Srovnávací test

Někdy je méně více - zvláště u motorizovaného přespolního běhu. Nová sportovní endura s objemem do 250 cm3 přesvědčují svou ovladatelnou silou a pozoruhodnými schopnostmi nejen amatérske jezdce.

Autor:Foto:

Testování a psaní o velkoobjemových motocyklech je krásná práce. Pravda je ovšem taková, že mnoho z našich čtenářů si silné stokoňové stroje jednoduše pořídit nemůže, i kdyby na ně nakrásně potřebný ranec financí sehnali – důvodem je jejich věk, respektive omezení jejich řidičského oprávnění. Aby tak nepřišli -náctiletí úplně zkrátka, vybrali jsme pro ně dvě atraktivní a tak trochu atypická silniční endurka, která splňují kriteria stanovená vyhláškou a jsou tudíž přístupná i šestnáctiletým držitelům řidičského oprávnění třídy A1. Spoustu legrace jsme si v jejich sedlech ale užili i my, a to nejen při focení v kamenolomu nedaleko našeho hlavního města

Suzuki Van Van 125 


Starší mají přednost, prvním pánem na holení proto bude sympatické endurko Van Van 125 japonského výrobce Suzuki. Tradice tohoto modelu se 14palcovým ráfkem zadní gumy v kombinaci s jejím rozměrem 180/80 sahá až do konce sedmdesátých let. Tehdy se ovšem motocykl téměř identického vzezření prodávaný pod označením RV 125 musel spokojit s méně objemnou palivovou nádrží na 4,7 l (kapacita současného modelu je 7,5 l) a pětistupňovou převodovkou – na Van Vanu je nyní k dispozici šest výborně odstupňovaných převodových stupňů. Model RV 125 byl původně zamýšlen jako odpověď Suzuki na kultovní minimotocykl Monkey konkurenční značky Honda. Tomu odpovídaly i jízdní výkony úsporného čtyřdobého agregátu naladěného na 9,8 koní dosahovaných při 6000 1/min. Stejně jako v případě Hondy Monkey se mělo jednat o nenáročný, spolehlivý, a především skladný motocykl vhodný na každodenní městské popojížďky za prací či zábavou. Současný model Van Van 125 sice trošku povyrostl a zesílil – maximální výkon dosahovaný vzduchem chlazeným agregátem OHC při 9500 1/min stoupl na 12 koní – místo jeho určení a potenciální klientela jsou ale v podstatě stále stejné – nenáročný uživatel hledající robustní, spolehlivý a cenově výhodný motocykl jednoduché konstrukce, který se nezastaví před první překážkou. Ale aby čtenář nenabyl dojmu, že píšeme o zemědělské technice: spolehlivost je dnes vlastností většiny prodávaných biků, za cenu 89 900 Kč nabízí Van Van mnohem více.

První, co vás na tomto stroji osloví (či neosloví), je jeho design ve stylu motocyklů enduro 70. a 80. let. Pro ty mladší z nás: tehdy se endurka odlišovala od silničních modelů v podstatě jen delším zdvihem odpružení, výše uloženým výfukem a pneumatikami s terénním vzorkem. Protože retro jde opět do módy, věděli u Suzuki okamžitě, na jakou strunku udeřit. A tak to tu máme zpátky: plechová nádrž s retropotisky, kulatý světlomet v chromovém rámečku, klasický analogový tachometr s počitadlem kilometrů, funkci kontrolek zastanou tradiční žárovky – žádná elektronika, žádný digitální ukazatel, pouze čistý technický funkcionalismus, který člověk v dnešní době buďto vášnivě vyhledává, nebo zatracuje jako nevkusný anachronizmus. Obdivovatelé klasiky pak jistě zamhouří oko nad plastovými blatníky zvolenými za jediným účelem, a tím je snížení hmotnosti. Pravda, 118 kg bez náplní už dnes mají i soutěžní endurka s pětinásobným zdvihovým objemem, ke klasice ale kus poctivého železa a nějaké to kilo navíc od nepaměti patří. A zadní bubnová brzda také. Tím spíše, když za funkčností přední dvoupístkové kotoučové brzdy nikterak nezaostává. Ať už se podíváte na dobře tvarovaná široká řídítka, na praktický nosič zavazadel či na robustní tlumič výfuku, vždy na vás dýchne tatáž solidnost motocyklu stavěného na celá desetiletí – v tomto případě bych se nebál bez nadsázky použít i zprofanované heslo „na věčné časy“.

Jen málokdo si ale vybírá svůj motocykl pouze podle toho, jak vypadá, proto hurá do sedla! Na pohodovou vyjížďku Van Van svým dobromyslným kukučem a sedákem uloženým pouhých 770 mm nad zemí přímo láká. Čtyřdobý motůrek, vybavený elektronickým vstřikováním Mikuni a plnící normu Euro 3, naskakuje na první stisknutí tlačítka elektrického startéru. Chvilku ho necháme ohřát a vyrážíme: spojková páčka vyžaduje pouze nepatrnou ovládací sílu a jednotlivé rychlosti na sebe navazují jako po másle. Sami se budete divit, s jakým potěšením a chutí budete vytáčet jednotlivé rychlosti a „běhat“ po řadicí páce. Šestý rychlostní stupeň je přitom koncipován jako overdrive, tedy pro úsporný režim na rovných úsecích s větrem v zádech, na kterých dokáže Van Van uhánět až 100kilometrovou rychlostí. Slovo úsporný by mělo být v případě této „stopětadvácítky“ napsáno velkými písmeny – během týdenního testu se hladinka v nádrži téměř nehnula, a to i přesto, že jsme Van Van nijak nešetřili. Kdo by měl strach, že bude za jeho řídítky brzdou městského provozu, je na velkém omylu. Malý motůrek se vytáčí s příkladnou radostí, o čemž svědčí i hodnota bezmála 10 000 otáček, při které Van Van dosahuje svého maximálního výkonu 8,7 kW. Při parkování či proplétání městskou džunglí jsme opět ocenili malé rozměry a funkčnost designového uspořádání – nikde nic nepřečuhuje a nepřekáží. Co se na silnici hodí, v terénu jako když najdete: na šotolinových cestách je skvěle ovladatelná Suzuki disponující možností předpětí zadní pružiny jako doma.

Na skákání přes kmeny padlých stromů to už vzhledem ke své světlé výšce ideální bike není, v rukou ostříleného soutěžáka Vildy Dupala se ale i z tak krotkého beránka vyklubala celkem divoká šelmička. Holt, kdo umí, ten umí, běžný uživatel asi zatáčky ve stupačkách driftem projíždět nebude… Pokud tedy hledáte zábavný, robustní motocykl za dobré peníze a nechcete vrážet finance do údržby vyběhaného čtyřtaktu, jste u Van Vana na správné adrese. Na horskou chatu nebo na ryby, do školy nebo práce, suzuki spolehlivě poslouží, kde si vzpomenete. Škoda, že se Van Vanu nenabízí také s objemově větším agregátem, tuhý podvozek by krotkou dvěstěpadesátku bez problémů snesl.

Honda XL125V Varadero 


To dvouválcové Varadero 125 je motocyklem z trochu jiného těsta. Na první pohled je zřejmé, že i tady měli designéři hlavní slovo. Ostré rysy kapotáže a celkově vyzrálá stavba stroje svědčí o tom, že zvolili zcela rozdílnou cestu, jak své ctěné -náctileté zákaznictvo zaujmout. Klíčovou roli tu hrají dva pojmy – moderní design a dospělý vzhled. V sedle menšího brášky oblíbeného endura XL 1000 Varadero se cítíte jako na velkém motocyklu i s výškou 190 cm. Funkční kapotáž a pohodlné dvojsedlo navíc prozrazují, že to Honda myslí s cestováním vážně i v této objemové kategorii. Lité ráfky kol, silniční obutí, a především velká spousta kvalitně slícovaného plastu prozrazují, že pouštět se s tímto krasavcem do terénu není příliš radno. Lehčí terén, jízdu po polní či šotolinové cestě samozřejmě zvládne i malé Varadero (dokonce možná lépe, než jeho silnější sourozenec), ale každý, kdo už nějaké to vyfešákované cestovní endurko nešikovně „zahodil“, si dokáže lehce spočítat, na kolik ho taková legrace přijde. A to nemluvím o pořizovacích nákladech hondy – 139 900 Kč dokáže nabourat rozpočet i dobře situovanému tatínkovi. Pravdou je, že za tyto nemalé peníze dostanete „kus“ pořádného motocyklu s dvouválcovým srdcem, a to dnes nikdo jiný nenabíz...


Téměř krosový stroj


Téměř krosový stroj: Výkonný motor a agilní ovladatelnost odlišují KTM. Praktické detaily jsou u modelu EXC-F standardem. 


Yamaha udáva tón hlinikovým rámem a skvělým zpracováním


Yamaha udáva tón hlinikovým rámem a skvělým zpracováním. Při použití nehomologované závodní koncovky ukazuje, co v jejím motoru dřímá.



Masivní dojem husqvarny klame


Masivní dojem husqvarny klame. Vydatná trakce a dobře nastavené odpružení této dvěstěpadesátky přesvědčují.






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: