MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

BMW R 1200 S a Moto Guzzi 1200 Sport - srovnávací test

Srovnávací test

Vzhled BMW R 1200 S a Moto Guzzi 1200 Sport je dán především jejich vystrčenými válci. Jejich charakteristické hlavy jsou tím nezaměnitelným a jadrným. Kde jsou však rozhodující rozdíly mezi těmito dvěma vzduchem chlazenými evropskými sportovci s kardanem?

Dvouválcové motocykly v sobě mají cosi magického. Mnohé kultovní značky stojí a padají se svými dvouválci: Harley-Davidson a Ducati stejně jako BMW a Moto Guzzi. To je otázka filozofie, metafyziky motorů. Tolik válců, kolik je třeba, ale čím méně, tím lépe. Více síly než jednoválec, více charakteru než čtyřválec. Jejich na odiv stavěné, vyčnívající válce dávají BMW a Moto Guzzi už zdálky nezaměnitelnou siluetu.

Ať už s válci ve tvaru V nebo uloženými proti sobě, oba charakteristické sportovní stroje R 1200 S a 1200 Sport si jsou v mnohém podobné. Oba mají motory se zdvihovým objemem dobrých 1150 cm3 s dvojitým zapalováním, oba jsou chlazené vzduchem, oba se mohou pochlubit podélně uloženou klikovou hřídelí a za ní šestistupňovou převodovkou a hydraulicky ovládanou suchou spojkou. K tomuto základu patří rovněž jednoramenná kyvná vidlice s kardanem a záchytnou vzpěrou, která má reakci hřídele minimalizovat.

Firma BMW použila princip vzduchem chlazeného boxeru již u svého prvního modelu R 32 z roku 1923. Nyní v R 1200 S dosáhl zmíněný princip nejvyšší zralosti. Vydatných 122 koní z něj dělá nejvýkonnější bavorský boxer všech dob. S dynamickou hmotností 218 kilogramů včetně náplní a včetně spousty nadstandardní výbavy, jako je ABS, vytápěné rukojeti a mohutné pneumatiky o šířce 190 milimetrů obuté na šestipalcovém ráfku. Bavorští to myslí smrtelně vážně. Nový stroj je promyšlenou, téměř filigránskou konstrukcí. Nadváha? Kdepak, index tělesné hmotnosti šlachovitého sportovního boxera sedí.

Naopak Moto Guzzi 1200 Sport váží plných 250 kilogramů. To je znát už při tlačení z garáže. Je to pořádný kus velmi elegantního motocyklu. Přestože Italové zkombinovali, zjednodušeně řečeno, pohon z cestovního stroje Norge 1200 s podvozkem všestranného motocyklu Breva 1100, působí výsledek velmi svěžím dojmem. O to se starají pěkné detaily jako třeba brzdové kotouče s vlnovitým profilem nebo karbonové povrstvení trubek přední teleskopické vidlice.

O něco výše se skví bíle zabarvená čelní kapotáž. Ta má, stejně jako černobílý kryt nad sedlem spolujezdce, připomínat startovní číslo. Řídítka i ráfky jsou černé a podtrhují sportovní vzhled, podobně jako vlevo umístěný karbonový tlumič výfukového systému „dva do jednoho“. Ten nemá žádný sběrač plynů, zato ale výfuková kolena tlustá jako ruka. Srdcem guzzi je dvouválcový V2 se sklonem válců v úhlu 90 stupňů. Ten se poprvé objevil v roce 1965 v modelu V7 a od té doby jasně definuje Moto Guzzi.

Nově je na palubě servo-startér: Jakmile se jednou stiskne knoflík, otáčí se startér tak dlouho, dokud V2 nenaskočí. S minimálně zvýšenými volnoběžnými otáčkami se motor disponující jmenovitými 95 koňmi probouzí. A jak! Řídítka se při volnoběhu řádně zachvějí, z airboxu to hrdelně zavrčí a z tlumiče výfuku se ozve dunivý zvuk. V tradičním motoru na dole uložené vačkové hřídeli tančí delší rozvodové tyčky než u BMW a ovládají oba vzrušeně tikající ventily v každém válci. Živá mechanika zní mnohohlasou koláží zvuků. Při zatažení za páčku suché spojky se k tomu přidá i pořádné zachrastění. Guzzi svým zvukem a vibracemi omamuje a okouzluje zároveň.

Na poměry BMW nezní špatně ani R 1200 S. Z obou koncovek výfuku umístěných vysoko na zádi proudí velmi temný zvuk. Stejně jako u guzzi je kompletní výfukový systém vyroben z nerezové oceli. Při přímém srovnání zvuku však bavorský stroj zůstává pozadu. BMW zato obrací kartu, když jde o jízdní výkony. Sportovní boxer oznamuje s chladnou přesností Vladimíra Klička: Změřený špičkový výkon stroje činí 120 koní a točivý moment 112 newtonmetrů. Proti němu stojí skutečných 88 koní a 96 newtonmetrů Moto Guzzi.

S tímto vybavením dokáže model S zrychlit z 0 na 200 km/h dvakrát rychleji než guzzi, za 11 místo za 22 vteřin. Razantně, cíleně a stoicky se žene BMW po vozovce maximální změřenou rychlostí 243 km. Omezovač otáček zasahuje teprve při 8800 1/min. To budí respekt a ke změně názoru by to mohlo přivést i ty, kteří motory boxer nesnášejí. Zvláště když testovaný exemplář jde za plynem příměji a bezprostředněji, než bylo doposud obvyklé, což značně usnadňuje průjezdy ostrými zatáčkami.

Krátkozdvihový, ochotně se vytáčející a úsporný čtyřventilový agregát vyžaduje drahý benzin Natural 98, což je výsledek vysokého poměru komprese 12,5 ku jedné. Díky regulaci klepání však s malým snížením výkonu snáší i běžný Natural 95. Spojka funguje s lehkým chodem, ale s menší citlivostí. Zřetelně slyšet je pouze zařazení první rychlosti, jinak lze rázy řazení klidně tolerovat. Na rozdíl od tvrdých vibrací ve stupačkách, rukojetích a kapotáži nádrže vznikajících nad 5000 otáčkami. Motor guzzi naopak pulzuje šaramantním způsobem, vždy citelně, ale v příjemně hlubokých frekvencích. Alespoň ve středních otáčkách. Teprve nad 7000 1/min jsou vibrace dvanáctistovky méně příjemné, především v úzkých, kluzkých stupačkách bez pryžového nástavce. Ale nad touto hranicí je nárůst výkonu stejně slabý - dlouhozdvihový V2 má poněkud těžkopádnější charakter a mnoho setrvačných hmot.

Jako prakticky všechny dvouventilové agregáty Moto Guzzi se i tento propadá právě v důležité oblasti mezi 3000 a 4000 otáčkami do hluboké výkonové díry, což při zrychlování trochu obtěžuje. Jezdec dvouválci nejvíce pomůže přenést se přes tuto oblast podřazením. Převodovka má trochu neurčitý chod a velmi dlouhé dráhy řazení doprovázené slyšitelnými zvuky. I tak však klidný italský stroj dokáže zrychlit z nuly na sto pod čtyři vteřiny. Při dravých zrychlovacích orgiích však začíná spojka s vražedně tuhým chodem způsobujícím po dnu jízdy křeče v levém předloktí typicky „smrdět“.

Daleko za německý stroj se italka propadá ale pouze na rychlých silnicích. Jezdec na guzzi, jehož sedlo se nachází sportovně hodně vzadu, by neměl vpředu namontovaná řídítka svírat příliš pevně. 1200 Sport reaguje citlivě na rušivé vlivy při vysokém tempu a ráda se i jemně roztančí, než se zase dostane do stopy. Alespoň však malá kapotáž v kombinaci s nízko umístěným sedlem poskytuje dokonce obstojnou ochranu před větrem. Není-li jezdec skrčen, jsou stejně jako na BMW ramena a helma vystaveny proudění vzduchu, které je však bez turbulencí a tiché. Nefalšovaný jízdní vichr.

Přichází hodina guzzi. Na malých, rozbitých a zatáčkami prošpikovaných silnicích v severovýchodní části Španělska je prostě skvělá. Tam BMW zkrátka nedokáže rozehrát svůj výkonový náskok. Zato guzzi využívá trumf svých snadno ovladatelných, širokých řídítek. Ta jsou sice na sportovní motocykl nepříjemně daleko, ale zato vysoko. Nájezd do zatáčky je hračka, korekce kursu v plném náklonu čirý požitek. Dnes to jde skvěle.

Měla už někdy guzzi takhle dobré obutí jako aktuální Metzeler Sportec M3? Vpředu umístěné stupačky bez výstražných výstupků škrtají o asfalt relativně brzo. V levých zatáčkách se k nim přidává i boční stojan, což už tak zábavné není. Ale co, zvětšit předpětí zadní pružicí jednotky, a tím získat větší světlost je možné během okamžiku pomocí hydraulicky činného ovladače. Konvenční vidlice se navíc pyšní výborným základním nastavením. Je k nevíře, jakým způsobem filtruje záplaty a výtluky asfaltu.

Pružicí jednotky Öhlins vpředu i vzadu, které jsou u BMW za příplatek, reagují úžasně jemně - nejjemnější švédská práce. Úprava předpětí je ale nepříjemně pracná; především u systému Telelever si člověk téměř zláme prsty, aby se k uzavřeným maticím dostal klíčem. Přední část pracuje zcela bez předpětí komfortně, na rozbitých cestách však jde na doraz. Větší nastavení předpětí s sebou přináší větší rezervy, bohužel ale také horší ovladatelnost.

Zvláště při prvním impulzu při sklápění ze svislé polohy se řidič BMW dost nadře, zatímco rychlé překlápění zvládá model S s nečekanou lehkostí. To je daň za zadní pneumatiku o rozměru 190 mm a nízko namontovaná řídítka. Při pomalé jízdě a ve městě navíc na zápěstích spočívá velká zátěž. Naopak stupačky jsou umístěny sportovně vysoko; když výstupky na jejich koncích začínají škrtat o asfalt, jde na veřejných komunikacích opravdu do tuhého. Famózní Michelin Pilot Power naštěstí nabízí vynikající přilnavost. Sportovní boxer projíždí zatáčky nádherně neutrálně, nejraději má větší poloměry projížděné s rovnoměrnou zátěží.

To samé platí i pro guzzi. Ta má velkou vůli v pohonném ústrojí a silné reakce na změnu zatížení. Ale celkově zanechává 1200 Sport vynikající dojem jako všestranný stroj. Poradí si i s pořádnými 228 kilogramy nákladu, nabízí výborný dojezd a prima komfort i pro spolujezdce: Jeho široké, dobře polstrované sedlo je kombinováno s nízko umístěnými stupačkami a stejně tak hezkými jako užitečnými madly. Je jen škoda, že se krátká pružicí jednotka dostává při zatížení na hrbolatých silnicích brzy na své meze. Naopak příjemný je velmi inteligentní palubní počítač a možnost za příplatek doplnit stroj kufry.

A v brzké budoucnosti i systémem ABS. Zlaté čtyřpístkové čelisti vpředu se po počáteční dráze brzdové páčky naprázdno účinně zakusují a mají dobrou dávkovatelnost. A způsobují jen malou tendenci k postavení. A tak je možné s modelem Sport brzdit i hluboko v zatáčkách. To ale nedoporučujeme s nadměrně jedovatou zadní brzdou, která se zakusuje bez výstrahy a již při nevinném přibrzdění zadní kolo zablokuje.

Toto nebezpečí u BMW s ABS nehrozí. Přední i zadní brzda jsou ovládány konvenčně, tedy odděleně. A to bez posilovače. V jiném ohledu se R 1200 S vzpírá tradičním ctnostem BMW ještě více. Nejsou pro ni žádné kufry. A tvrdé, vysoké sedlo spolujezdce je vhodné spíše jako mučednický kůl. Bez držadel a s vysokými stupačkami je spolujezdec zcela ztracen.

Byla guzzi tak hlasitá od začátku, nebo máme něco s ušima? Ale ne, nejde o žádný zvukový klam. V první sérii modelu 1200 Sport byla jako tlumicí materiál kombinovaného absorpčního a reflexního tlumiče hluku použita tlumicí vlna, která časem vyhořela. V současnosti je už tlumení díky lepšímu materiálu trvale účinné. To alespoň říkají Italové. Charakter, zvuk a charizma V2 zůstávají zachovány i s tišším výfukem. To říkáme my po jeho vyzkoušení.

A smekáme před smyslnou Moto Guzzi. Sport 1200 nakonec dokázal být vyrovnaným soupeřem mnohem silnější a nekompromisnější R 1200 S. Je důstojným následníkem modelů Le Mans I nebo Sport 1000, ale lákavá je i pro ty, kteří virem Guzzi doposud infikováni nebyli. A všemi extra vybavené a více než o 3000 eur dražší BMW ukazuje, kde až mohou být hranice vzduchem chlazených dvouválcových sportovců - hodně vysoko.

###

TECHNICKÉ ÚDAJE

BMW R 1200 S


Logo  BMW R 1200 S


* Motor Vzduchem a olejem chlazený čtyřtaktní dvouválec - boxer, vyvažovací hřídel, po jedné nahoře uložené, řetězem poháněné vačkové hřídeli, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, rozvodové tyčky, vahadla ventilů, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, průměr 52 mm, řízený katalyzátor, alternátor 600 W, akumulátor 12 V/14 Ah, hydraulicky ovládaná jednokotoučová suchá spojka, šestistupňová převodovka, kardan.

Vrtání x zdvih: 101,0 x 73,0 mm
Zdvihový objem: 1170 cm3
Stupeň komprese: 12,5:1

Jmenovitý výkon: 90,0 kW (122 k) při 8250 1/min
Max. točivý moment: 112 Nm při 6800 1/min

* Podvozek

Jednotka motoru a převodovky součástí rámu, podélně vedená teleskopická vidlice, průměr 41 mm, nastavitelné předpětí a tahový útlum, jednoramenná kyvná hliníková vidlice, plně nastavitelná, přímo přikloubená centrální pružicí jednotka, vpředu dvoukotoučová brzda, průměr 320 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, vzadu kotoučová brzda, průměr 265 mm, dvoupístková plovoucí čelist.

Litá hliníková kola: 3,50 x 17; 5,50 x 17
Pneumatiky: 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17
Obutí v testu: Michelin Pilot Power „B“

* Rozměry a hmotnosti: Rozvor 1487 mm, úhel hlavy řízení 66,0 stupně, stopa 87 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 110/120 mm, výška sedla* 840 mm, hmotnost s plnou nádrží* 218 kg, náklad* 190 kg, objem nádrže/rezerva 17,0/4,0 litru.

Záruka: dva roky
Servisní intervaly: po 10 000 km
Barvy: žlutá, červená/stříbrná, stříbrná
Základní cena: 355 000 Kč

MOTO GUZZI 1200 SPORT

Logo

* Motor

Vzduchem chlazený čtyřtaktní vidlicový dvouválec s úhlem válců 90 stupňů, podélně uložená kliková hřídel, dole uložená, řetězem poháněná vačková hřídel, dva ventily na válec, hrníčková zdvihátka, rozvodové tyčky, vahadla ventilů, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, průměr 45 mm, řízený katalyzátor, alternátor 550 W, akumulátor 12 V/18 Ah, hydraulicky ovládaná dvoukotoučová suchá spojka, šestistupňová převodovka, kardan.

Vrtání x zdvih: 95,0 x 81,2 mm
Zdvihový objem: 1151 cm3
Stupeň komprese: 9,8:1

Jmenovitý výkon: 70,0 kW (95 k) při 7800 1/min
Max. točivý moment: 100 Nm při 6000 1/min

* Podvozek

Ocelový trubkový rám, motor součástí rámu, teleskopická vidlice, průměr 45 mm, nastavitelný tahový a tlakový útlum, jednoramenná kyvná hliníková vidlice, centrální pružicí jednotka s pákovým systémem a nastavitelným předpětím a tahovým útlumem, dvoukotoučová brzda vpředu, průměr 320 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, průměr 282 mm, dvoupístková plovoucí čelist.

Litá hliníková kola: 3,50 x 17; 5,50 x 17
Pneumatiky: 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17
Obutí v testu: Metzeler Sportec M3

* Rozměry a hmotnosti

Rozvor 1485 mm, úhel hlavy řízení 65,0 stupně, stopa 120 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 120/140 mm, výška sedla* 805 mm, hmotnost s plnou nádrží* 250 kg, náklad* 228 kg, objem nádrže/rezerva 23,0/4,0 litru.

Záruka: dva roky
Servisní intervaly: po 10 000 km
Barvy: červená, černá
Cena: 339 000 Kč

*změřené hodnoty

###

VÝSLEDEK TESTOVÁNÍ

1. BMW R1200 S. Radikální sportovní stroj na běžné silnice má výrazně silnější motor a je mnohem dynamičtější. A díky možnosti ABS i bezpečnější. V kritériích běžného provozu však BMW dosti selhává. A je vhodné pouze pro sólisty.

2. MOTO GUZZI 1200 SPORT. Smyslná, se silným charakterem a zvukem - guzzi se pyšní vyváženým podvozkem a výbornými všestrannými vlastnostmi. Pouze motor V2 by mohl o něco více zatahovat.

BMW nedalo guzzi ani náznak šance. Alespoň pokud jde o čisté jízdní výkony. V každém ohledu je silnější a rychlejší, má lepší převodovku a menší reakce na změnu zatížení. Guzzi by mohla mít o něco vyšší výkon a zátah. Jedině vibrace jsou na ní snesitelnější. Ale velká ovládací síla spojky může způsobit zánět šlach…

VÍTĚZNÝ MOTOR: BMW

Těsný závod. Zde si BMW a Moto Guzzi nic nedarují. To je o to zvláštnější, že R 1200 S byla za příplatek vybavena pružicími jednotkami Öhlins. Má o něco větší stabilitu i přesnější držení linie a celkově je o něco lépe nastavena. Ale konvenční podvozek guzzi není téměř o nic horší, navíc je nepatrně pohodlnější. A především znatelně ovladatelnější.

VÍTĚZNÝ PODVOZEK: BMW

V běžném provozu vyniká guzzi. Poskytuje větší náklad, delší dojezd, má lepší světlo i vybavení a je pohodlnější. R 1200 S pořádně deklasuje. Takhle slabé pro běžný provoz ještě nebylo žádné BMW: nedůstojné sedlo spolujezdce, žádná možnost umístění kufrů, malá nádrž. Jedině zpětná zrcátka jsou lepší a kontrola oleje průzorem je jednodušší.

VÍTĚZ BĚŽNÉHO PROVOZU: MOTO GUZZI

Jasná věc. Guzzi ještě chybí ABS, její zadní brzda přitom reaguje extrémně jedovatě. Lepší dávkovatelnost a účinek mají brzdy BMW, způsobují však velkou tendenci k postavení v náklonu. Rázy do řídítek u R 1200 S potlačuje tlumič řízení.

VÍTĚZ BEZPEČNOSTI: BMW

BMW má záruku mobility a nižší spotřebu benzinu. Guzzi je však výhodnější u pneumatik, servisních prohlídek a pojistného.

VÍTĚZ NÁKLADŮ: MOTO GUZZI

NEJLEPŠÍ POMĚR CENA/VÝKON: Zde je nepatrně lepší Moto Guzzi 1200 Sport. Kupní cena 339 000 Kč je však vysoká. Ale BMW s extra vybavením je o více než 3000 eur dražší. Proti zimní depresi si polštář podložte prospekty Guzzi a počkejte na ABS.












Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: