MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Moto Morini Corsaro 1200 Avio

Test


Je to jako krátký, rychlý úder… Přesně takový je okamžik, kdy člověk stiskne knoflík startéru a extrémně krátkozdvihový motor V2 se poprvé nadechne. Jeho pulz proniká vodním obalem a mírně podrážděně brblá z obou vysoko zdvižených výfuků. A pak se to stane: Komu koluje v žilách alespoň trochu benzinu, se musí zvýšit tep! Zde pulzuje něco, co u mnoha motorů nejnovější generace již nenajdete. A v tom okamžiku se vás zmocní naděje plná očekávání s příslibem brzkého přílivu adrenalinu…

Je to příslib síly, moci a čiré zábavy. Ten pocit ještě zesiluje, když se člověk posadí. Zaklíněn mezi nádrží o objemu 18 litrů a sedadlem spolujezdce zaujímá jezdec na Corsaru Avio velmi aktivní posaz. Hliníková řídítka s mírným zahnutím a šířkou 790 milimetrů jsou optimálně vyvážená, výborně padnou do rukou a vyžadují od pilota mírně předkloněnou pozici sezení – říkejme tomu útočné držení těla.

To sedí. Již brzy nad volnoběžnými otáčkami poskytuje dvouválcová pohonná jednotka s koncepcí V2 točivý moment 75 newtonmetrů na zadním kole! Od 3000 otáček pak točivý moment stoupá nad 100 newtonmetrů a drží se na této úrovni až do zásahu omezovače při 8500 1/min. Motor se přitom vytáčí tak neuvěřitelně ochotně a lačně, až se člověku téměř nechce věřit, že má pod sebou 1200 kubických centimetrů s mohutným vrtáním 107 milimetrů.


tlumiče výfuku

Čisté a ušlechtilé zpracování mají tlumiče výfuku, jejich design je však stále předmětem diskuze.

Kdo na výjezdu z ostrých zatáček nebo při startu na semaforech vezme příliš za plyn, pošle automaticky přední kolo k nebi – což se děje i na dvojku. Paráda! Skutečně zábavné. Dravý pochod všemi oblastmi otáček a čistá, měkká reakce na plyn připomínají první verzi motoru Suzuki SV 650. Italský hřebec však poskytuje změřených 125 koní při 8400 otáčkách.

Pro fanoušky Morini to není žádné velké překvapení. Avio, které stojí 299 900 Kč, je mírně přiškrcená varianta Moto Morini Corsaro. Motor Corsara se jmenovitým výkonem 140 k ukázal na zkušební stolici 139 respekt si zasluhujících koní, jeho charakteristika by si však zasloužila zlepšení. Pro použití v modelu Avio byl výkon trochu snížen, avšak zvýšena byla komprese a současné mapování je zde vyladěno na optimální charakteristiku průběhu motoru (viz výkonový diagram). Verze Avio má díky tomu kultivovanější chod v nízkých a středních otáčkách a lineárnější nárůst výkonu, aniž by ztrácela razanci (oželet je však nutné olejový chladič a antihoppingovou spojku silnějšího sourozence). Jinak jsou oba modely až na odlišné zbarvení shodné.

Plně nastavitelné prvky odpružení mají tvrdé naladění. Jejich odezva je dobrá, reakce odpružení však není příliš citlivá. U přední brzdy byly použity čtyřpístkové pevné čelisti krotící dva kotouče o průměru 320 milimetrů, vzadu je kotouč o průměru 220 milimetrů a dvoupístková čelist. Brzdy zaručují velmi efektivní zpomalení a optimální dávkovatelnost účinku.


motor


Také chování stroje je i díky již zmiňované aktivní pozici sezení velmi transparentní a kultivované, každopádně s často přizdviženým předním kolem by pilot ocenil tlumič řízení, který by měl být dnes u takovýchto strojů dodáván v sérii.

Dalším kritizovaným bodem je páčka spojky, která vyžaduje větší ovládací sílu a pilot zvyklý na japonské převodovky občas nemůže najít neutrál (ostatně podobně jako u Ducati či jiných velkých dvouválcových monster).

Italský hřebec si při svižné jízdě mimo město řekne o sedm litrů naturalu na sto kilometrů, což vlastně není tak zlé, vezmeme-li v úvahu zdvihový objem a porci zábavy, kterou tento bike za oněch sedm litrů nabízí…

Závěr: Firmě Morini se nejen opět podařilo okouzlit srdce, uši a oči, ale především vytvořit stroj, který má na italské poměry rozumnou cenu. No řekněte sami, jestli tohle není důvod ke koupi…







Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: