MC 8/17 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Test sportovních pneu
Srovnání středních nakedů
Rozhovor s Karlem Abrahamem

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Tim Gajser: Každý sen se může splnit

Zaostřeno na téma

16.03.2017

Občas slýcháme nářky, že ve světě špičkového motocyklového sportu nemají naši mladí jezdci příliš šancí prosadit se do světové špičky. Ale ono to jde i v malé zemi, jak ukázal dvacetiletý slovinský motokrosař Tim Gajser.

Autor:Ivo HelikarFoto:Honda

Slovinský motocyklový trh je ještě o poznání menší než ten náš. Vždyť v této bývalé jugoslávské republice žije jen o něco málo víc než dva miliony obyvatel. Přitom výsledky slovinských závodníků jsou na daleko vyšší úrovni než v desetimilionové České republice. Kromě mistra světa třídy MX3 z roku 2013 Klemena Gerčara jde také například o bratry Irtovy – Matevže, Jerneje a nejmladšího Petera. Všechny je ale v posledních dvou letech o hlavu převýšil právě Tim Gajser. Na začátku sezony 2016 se v devatenácti letech stal historicky nejmladším vítězem GP královské motokrosové třídy, a na konci šampionátu dokonce mistrem světa. Dalo by se říci, že si v americkém Charlotte dal dárek ke svým dvacetinám, které oslavil o pět dní později. „Je neuvěřitelné, že jsem tenhle titul vyhrál,“ oznámil světu po druhé jízdě v Charlotte: „Stále tomu po předchozím nepovedeném závodě v Assenu nemohu uvěřit. Musel jsem se v posledních dnech hodně soustředit a důvěřovat svým schopnostem. Máme ale za sebou úžasný rok. Museli jsme dokončit, o co jsme usilovali po téměř celou sezonu. A v Charlotte se mi celkovým druhým místem povedlo znovu získat pódiové umístění, to je prostě perfektní. Rád bych poděkoval HRC Honda, týmu, rodině, tátovi – tvrdě jsme pracovali a už druhým rokem v řadě dosáhli nejlepšího možného výsledku: koruny mistra světa.“

Ve své první sezoně ve třídě MXGP Gajser zvítězil v sedmi GP a v patnácti jízdách, náskok před druhým Antoniem Cairolim nakonec dělal 84 bodů. Celkově má na svém kontě 12 vítězství v Grand Prix. Poprvé se mu to povedlo ve třídě MX2 v italské Pietramuratě v dubnu loňského roku.

Šampion od dětství

Rodák z jednoho z nejstarších slovinských měst Ptuj (narozen 8. 9. 1996) si během posledních deseti let připsal úspěchy ve všech motokrosových kategoriích, kterými postupně procházel. Stal se mistrem Evropy ve třídě 65 (2007) a ve třídě 85 (2009). Doslova přelomovým se pro něj stal rok 2012, kdy zvítězil v mistrovství Evropy 125 a ve stejné třídě se stal také juniorským mistrem světa. A rovněž se poprvé postavil na start závodu mistrovství světa ve třídě MX2. Ze závěrečného podniku v německém Teutschenthalu si odvezl třinácté místo a prvních třináct mistrovských bodů. V roce 2014 přesedl z KTM na Hondu italského týmu Honda Gariboldi a ve třídě MX2 získal konečnou pátou pozici.

Seznam kapitol

Kde se vzalo číslo 243?

Gajserův tatínek Bogomir byl rovněž motokrosař, a tak jablko nepadlo daleko od stromu. Tim měl čtyři sourozence, dva starší bratry, Nejce a Žana, a také dvě mladší sestry, Alju a Neju. Bratr Žan se však ve třech letech zabil při nehodě, kdy jej během závodů zasáhl letící motocykl jeho otce. I přes tuto tragickou událost ale rodina u motokrosu zůstala a Tim si na Žanovu památku napsal jeho datum narození na svou číselnou tabulku.

Seznam kapitol

Do Glen Helen už s titulem

Po první jízdě předposledního podniku sezony 2016 v americkém Charlotte měl Gajser před průběžně druhým Cairolim náskok 75 bodů a nemohl už být předstižen, i kdyby dál nezávodil a osminásobný mistr světa Cairoli ve třech zbývajících rozjížďkách zvítězil. Úžasný pocit nejen pro Tima, ale i pro všechny slovinské motokrosové příznivce. „Všichni naši fanoušci byli letos skvělí. Už vloni jsme měli velkou podporu, ale letos to bylo ještě větší. Děláme něco pro popularitu motokrosu ve Slovinsku a jsem velmi hrdý, že mohu být tím, kdo pomáhá našemu sportu v růstu. Je to čest a potěšení,“ komentoval Gajser svůj triumf. Ale všechno začalo už vítězstvím v úvodním katarském podniku, tedy při jeho prvním startu v MXGP: „Zahájení dvěma prvními místy byl samozřejmě skvělý start do sezony, ale byl to jen začátek. V tu chvíli zbýval ještě hodně dlouhý kus cesty. Na vítězství jsem poprvé pomyslel až po devátém podniku ve Španělsku. Za čtyři GP včetně Španělska až do italské Mantovy se mi podařilo zvítězit v sedmi z osmi jízd. A tak jsem pochopil, že je to možné. Věděl jsem, že když takhle vydržím jezdit do konce seriálu, mohl bych se opět stát mistrem světa. Letos jsem to chtěl hrozně moc, trénoval jsem tvrději než kdykoliv předtím.“

Zapomínat by se ovšem nemělo ani na jeho závodní motocykl, Hondu CRF450RW. „Motorka fungovala opravdu fantasticky. Stala se mou součástí a mezi námi šlo o skutečně dobrý vztah. Můj stroj se stal něčím jako mou druhou přítelkyní. Letos byla Honda CRF v ideální formě. Nemohl jsem žádat nic lepšího.“

Seznam kapitol

Jak se staví sen?

Koho by to ještě před pár lety napadlo? Malé Slovinsko porazilo celý motokrosový svět. Jen jezdci USA zůstali ve svých dvou podnicích neporaženi, ve všech čtyřech jízdách tam zvítězil domácí Eli Tomac, který se však předchozích GP nezúčastnil. Sen si tak zaslouženě splnil Slovinec Tim Gajser. „Po této sezoně se cítím lepší nejen jako jezdec, ale i jako člověk. Ale není snadné si to všechno pořádně uvědomit. Až se však zítra ráno probudím, už tomu snad konečně uvěřím. Každý sen se může splnit, pokud mu opravdu věříte a pracujete na tom, aby se stal skutečností!“

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Ani v době, kdy po silnicích běžně jezdí naháče s výkonem 160 koní, nezůstává střední kubatura…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: