MC 4/17 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Nová KTM 1290 Super Adventure
BMW R 1200 R po 50 000 km
Triumph Bonneville Bobber

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Motoškola po zadním: Wheelie pro každého

Reportáž

08.12.2016

Jako mladý kluk jsem to chtěl strašně moc umět – postavit si motorku pěkně na zadní a před holkama ze třídy popojet pár metrů… V brněnské „Motoškole po zadním“ slibují, že to za dva dny naučí každého, nejen mladé borce. Vyzkoušeli jsme na vlastní kůži.

Strávit s touhle partou streetfighterů dva dny v emocemi nabitém prostředí Masarykova okruhu zní jako bezva tip na skvělou dovolenou. Ona to vlastně dovolená byla, ale setsakramentsky náročná. Píšu to hned v úvodu, abyste věděli, do čeho jdete. Když říkám náročná, nemyslím ani tak fyzicky, jako spíš na hlavu, psychicky. Oba dny se trénuje od devíti do šesti a hlava i tělo tu často zažívají pocity, které jsou pro ně dost nepřirozené. Nevědí, jak na ně reagovat, a podvědomě se jim brání. Podobně jako když jsem před lety začínal s jednokolkou nebo slacklinem. Jenže tam riskujete maximálně modřinu na zadku.

Zvládnutá metodika

Fór je v tom, že víc než zmiňovanou modřinu na zadku neriskujete ani tady. Nejste na to totiž sami, dostanete půjčené vhodné nářadí na učení a už vůbec se neučíte metodou pokus–omyl. Kluci mají za ta léta precizně zvládnutou metodiku, která rizika spolehlivě eliminuje. No, kluci, většina z nich jsou už tátové od rodin, ale podle stylu jízdy byste je za „páprdy“ rozhodně neoznačili. Adam Peschel, Michal Holomek, Bohouš Chmelař, David Zavadský – to jsou jména, která v kaskadérském světě pořád strašně moc znamenají. Top rideři, kteří neváhají podělit se s vámi o zkušenosti, které léta právě stylem pokus–omyl sami sbírali. První den se jezdí jen na čtyřkolce s hrazdou zabraňující přepadnutí dozadu. Dopoledne jezdíte s instruktorem, který sedí za vámi a quad vám na zadní zvedne a dávkuje plyn – jediné, na co musíte myslet vy, je naučit se hlídat motorku zadní brzdou ve svíci tak, aby vám nešla moc dozadu nebo naopak nepadala na předek. Jde o neustálé memorování a fixaci pohybů pravého chodidla, jeho cit na zadní brzdě. Odpoledne se jde na zvedání čtyřkolky. Fígl je ve správném načasování plynu a proklouznutí spojky, tedy přesně toho, s čím má většina z nás na motorce problém i při ostatní úkonech, například při jízdě v terénu.

Kluci mají pár vyzkoušených tipů, které do vás za odpoledne prostě natlačí, takže k večeru už si budete připadat jako Pfeiffer nebo Kraťas na exhibici. Půjde vám to. Na motorku, malou čtyřdobou CBR125, se jde až další den dopoledne. Ačkoli je zvedání i udržení biku na zadním mnohem těžší, protože motorka má chuť naklánět se ještě do stran, a to většinou tehdy, když je to nejméně vhodné, i tady mají instruktoři několik tipů, jak vás v sedle udržet. A hlavně: opravdu se vám věnují. Létají po place s každým jako hadr na holi, jistí vás a pustí vás dál, až když vidí, že čtyřkolku nebo motorku pod sebou cítíte. Ano, je to dril a ne každý ho chce podstoupit. Na druhou část kurzu dva kolegové nedorazili s tím, že si právě díky tomuhle kurzu uvědomili, že tohle se svojí motorkou prostě dělat nechtějí. „A to je přesně ten důvod, proč to děláme my,“ dodává Michal Holomek alias Šimpi: „Lidi si tu uvědomí, jaký trénink jízdy po zadním je, a buď se na to vykašlou a nezraní se, anebo vydrží, budou na sobě makat a taky se nezraní.“ Prostě cílená dřina, práce krok za krokem, žádné riskování.

Seznam kapitol

Vlastní si pošetři

Skvělá zpráva je, že tu nemusíte vlastním neumětelstvím trápit svého vypiplaného miláčka. K dispozici dostanete čtyřkolku, motorku, svého mechanika a svého instruktora, a můžete se tudíž alespoň na chvíli cítit jako profík s dokonalým týmovým zázemím. A nemyslet na to, co vás bude stát, když to náhodou přeženete. Vůbec nic, s tím se počítá. Dlužno dodat, že odložení „cebra“ se v mém kurzu konalo jen jednou a obešlo se bez škod na stroji i jezdci. Trénuje se na jedničku, zvedá se ne „na rychlost“, ale pěkně po jarvisovsku, tělem a přes spojku, takže trialové balancování krokem.

Seznam kapitol

Funguje to!

Po dvou dnech dokážu motorku zvednout vsedě na zadní a urazit pár metrů, aniž bych ohrožoval sebe nebo ostatní. Což je neuvěřitelné, nikdy bych to do sebe neřekl! Rozhodně nehodlám praktikovat jízdu po zadním každý den na semaforech cestou do práce, ale cítím, že mě i takto specifický trénink jezdecky posunul. Mnohem lépe motorku a svoje tělo vnímám, ovládám, vím, co se děje. Což nemá s frajeřinou, která nás k jízdě po zadním většinou vede, vůbec nic společného. Tady jde o radost z jízdy a bezpečnost. A celé to začíná tam, co vám opakujeme už léta a co se mi s léty čím dál více potvrzuje – u strečinku, balance, správného dýchání, pohledu, celkové uvolněnosti a souhry. Pak přijde, dřív nebo později, i všechno ostatní. Za nás palec nahoru, návštěvu vřele doporučujeme!

Seznam kapitol

Rozhovor

Adam "Special" Peschel
„Special“, tak si říká kluk, který „Motoškolu po zadním“ spískal. Dal dohromady partu skvělých profíků a kamarádů, nakoupil čtyřkolky, motorky a dotlačil celý nápad i metodiku do reálné podoby. Adam učí, závodí a organizuje špičkové kaskadérské soutěže s mezinárodní účastí. Pozval jsem ho na pivo a poptal se na pár věcí, které by vás mohly zajímat.

Adame, proč by měl běžný motocylista přijet na tak speciálně zaměřený kurz?
Spoustu bikerů o tom sní, zkouší to někde sama a rozbíjí sebe a materiál. Tady jim během dvou dnů řekneme jak na to, dáme jim základy, neničí sebe ani motorky. Další skupinou lidí jsou kluci, kteří jízdu po zadním vnímají jako určitý druh tréninku, díky kterému poznají lépe svůj motocykl, své reakce a mohou na sobě dál pracovat. Pod dohledem si tak osvojí něco, co pro ně bylo sci-fi, co je obecně vnímané jako nebezpečné. A to je jezdecky ohromně posune.

Dá mi kurz něco ve vztahu k obyčejnému ježdění v provozu?
Určitě! Naučíš se víc cítit motorku, uvolníš se, jsi přesný na zadní brzdě a měkčí na plynu. Umíš používat spojku. To všechno se ti bude hodit nejen na enduru, ale i v provozu. Na vodě, ve městě. Budeš mít prostě motorku víc pod kontrolou, i když budeš pod tlakem.

Takže jízdou po zadním vlastně uměle vyvoláváte stresovou situaci…
A učíme lidi pracovat s ní, zvládat ji. Nenechat se překvapit, znervóznit, ale v klidu ji zvládat. Sám víš, jak moc ti pomohlo enduro na asfaltu. Nechtěný smyk na bílé čáře, na mokrém přechodu už tě nevystraší tak, že motorku zahodíš, ale situaci zvládneš, i když ji nečekáš. Už víš, že se zase tak nic hrozného neděje. O tom to je – naučit se neztuhnout a nepanikařit, ale jednat. Jízda po zadním kole je skvělým tréninkem.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Těžko dnes najít mezi cestovními endury dvě slavnější legendy, než je Honda Africa Twin a BMW GS. Dvě…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: