MC 8/17 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Test sportovních pneu
Srovnání středních nakedů
Rozhovor s Karlem Abrahamem

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Jak se vyrábí ryze italské přilby? Odpověď jsme našli v Nolanu

Reportáž

15.11.2016

Stoner, Lorenzo, Checa či Jakub Kornfeil. Tyto a mnohé další motocyklové superstar závodí či závodily v helmách značek Nolan, respektive X-Lite. byli jsme se podívat, jak se takové mistrovské nářadí vyrábí.

Seznam kapitol:
  1. V továrně
  2. Rozhovor

Příběh italských „helmařů“ se začal psát v roce 1972, kdy firmu založil Lander Nocchi (odtud název Nolan) po boku své prosperující výroby autodoplňků. Za čtyřiačtyřicet let její existence nezodpovědní majitelé sice klopýtli (bankrot, veřejná aukce), ale nakonec se etablovala jako největší evropský výrobce, který má na kontě řadu zásadních inovací na poli motocyklové ochrany hlavy. Nolan je podepsaný třeba pod mikrozámkovým zapínáním, ventilací využívající Venturiho efekt nebo NFRS (pinlockem) u standardních přileb. Zásadní pro celou jeho výrobu bylo ale premiérové použití termoplastického materiálu z laboratoří General Electric jménem Lexan – velmi odolného polykarbonátu s výbornými chemickými i mechanickými vlastnostmi (surové plexi klidně uvážete takříkajíc do mašle a ono se bez poškození narovná zpět). Všechny přilby značky Nolan jsou z něj vyráběny dodnes. Aby se zákazník lépe orientoval, k Nolanu přibyl v roce 1998 ještě X-Lite, subbrand, pod kterým se skrývají luxusnější přilby vyráběné výhradně z kompozitních vláken (karbon, kevlar atd.). Tolik historický exkurz, vraťme se ale do současnosti.

V továrně

Rozhodně vás překvapí velikost výrobního areálu a každodenní frmol, který se tu odehrává. Je to až neuvěřitelné, když uvážíte, že Nolan nevyrábí do skladu, ale rovnou podle objednávek jednotlivých distributorů. Jedna směna za den vychrlí zhruba 2000 přileb – schválně si spočítejte, kolik je to za týden nebo dokonce za rok. Takové množství helem a na starosti ho má pouze necelých 300 lidí ve výrobě z celkových 370 zaměstnanců firmy, kteří jsou rozděleni na jednotlivé výrobní linky Nolan, Grex a „manufakturu“ X-Lite. A jak že tenhle velký cirkus sehrává své představení? Především kompletně a výhradně ve svém vlastním šapitó. Nolan Group je v tomto ohledu tvrdohlavá jako beran. Nechává si dovážet pouze surové materiály v rolích či granulích, ze kterých v továrně vyrábí naprosto všechno kromě pár modelů upínacích řemínků. Pod jednou střechou se tak „pečou“ polystyrenové vycpávky, v nekřesťansky nákladných ocelových formách (až 200 000 € za jednu) se při tlaku několika stovek tun lisují skořepiny, plexiskla a drobné plastové díly, polepuje se, brousí se (roboticky!), lakuje se, šijí se interiéry, kompletuje se a balí se. Málokde můžete tohle všechno vidět pohromadě.

Malinko jinak to vypadá v oddělení X-Lite. Kompozitní přilby si žádají mnohem víc lidské práce než termoplast. Čas tady plyne trochu jinak než v masové výrobě za rohem. Dělníci zde láskyplně vyskládávají jednotlivé vrstvy vláken do předpřipravené průhledné vnější skořepiny (jedinečná technologie X-Litu, kterou jsme nemohli ani fotit), ve speciálních zapékacích formách je s pomocí tepla, tlaku a lepidla lisují, vkládají interiér a dokonce každou zvlášť váží. Samozřejmostí jsou trénovanýma a výhradně ženskýma rukama umisťované líbivé polepy a několikrát kontrolované lakování.

V dalších dveřích se zase vyrobené dávky hned testují – předepsaný počet přileb z každé várky se musí rozbít na testovací stolici, aby plnil homologace atd. Nechybí oddělení pro přípravu závodnických přileb a úzkostlivě střežená divize výzkumu a vývoje, jíž vývoj nového modelu jetky, integrálky a výklopky zabere 12, 18, respektive 24 měsíců. Díky všemu výše uvedenému je dohled nad celým procesem zásadně usnadněn, a proto si Nolan může dovolit garantovat kvalitu svých přileb a u všech nabízet pětiletou záruku. Nezapomíná u toho ani investovat do vývoje a drahých inovací, jako je robotická výroba apod. Jediné, co mu chybí, je vlastní aerodynamický tunel, který zatím nahrazuje sofistikovaný simulační program milánské univerzity.

Logistika je věda, která v Brembate di Sopra hraje prim. Napočítáte až 380 variant vyráběných přileb, přičemž životní cyklus jednoho modelu je zpravidla tři až čtyři roky. Každá z velikostí skořepiny si žádá svou lisovací formu, každý model plexiskla jakbysmet, každá velikost vnitřku přilby jiný lis na vnitřní EPS vycpávku, každý model jinou hustotu jeho směsi… Prostě neuvěřitelná souhra lidské práce s tou strojovou, jejíž výsledek nejenže dobře vypadá, ale podle laboratorních testů, které jsme mohli na vlastní oči vidět, i dobře chrání vaši hlavu.

Dobrou zprávou na závěr je, že značky Nolan, X-lite a Grex má v Česku nově pod patronátem dovozce Globalmoto, který jim hodlá dopřát takovou péči, jakou si právem zaslouží. Je libo nějakou propracovanou vyklápěčku včetně komunikátoru N-Com nebo třeba pestrobarevnou závodnickou repliku Chaze Daviese, Dannyho Kenta, Caseyho Stonera nebo Marca Melandriho, ve kterých tihle a další borci posbírali dohromady už 52 světových titulů?!

Seznam kapitol

Rozhovor

Luca Farina, export sales manager, Nolan Group

Po celý den nám byl v továrně průvodcem tenhle sympaťák, který Nolanu věnoval již 11 let své profesionální kariéry a o jeho výrobcích ví snad úplně všechno. Proto jsme se ho zeptali na pár zajímavostí.

Kterého výrobce přileb považuješ za vaši největší konkurenci?
Myslím, že v případě kompozitových přileb X-Lite se můžeme směle měřit s japonskou produkcí, takže Shoei a Arai. Sám pan Arai v jednom z rozhovorů prohlásil, že nás považují za jedinou vážnou evropskou konkurenci. Na to jsme hrdí. Pro Nolan jsou hlavními konkurenty značky jako HJC, Shark, AGV a v pár případech i třeba Scorpion. Nesmíme zapomínat ani na Schuberth – zejména co se vyklápěček týká.

Na kterém trhu se výrobkům Nolan Group nejvíce daří?
V současnosti se pro nás velmi dobře vyvíjí situace v Německu, před krizovými lety to byla jednoznačně Itálie, protože šlo o skutečně veliký trh. Vezmi si, že teď se v Itálii ročně prodá zhruba 250 000 motorek, před krizí to bylo půl milionu… a všichni museli mít přilbu. Další věc je, že před krizí se tady taky v podstatě neprodávaly čínské přilby.

Kolik přileb prodáte celosvětově?
Chtěli bychom – a klepu na dřevo, zatím se nám to daří – tento rok udat zhruba půl milionu helem. Odpovídá to i tomu, že jsme zdaleka největší výrobce v Evropě a zastoupení máme v 84 zemích světa.

Jak vnímáš podporu závodníků, vyplatí se to vůbec?
Myslím, že vyplatí – máme jich okolo 50. (směje se) Soustředíme se zejména na soutěže světového formátu, je to dobrá investice už jenom proto, že na základě jejich zpětné vazby pracuje oddělení vývoje a jejich publicita nám slouží jako dobrý nástroj pro marketingovou komunikaci. A hlavně je radost sledovat a podporovat talenty motocyklového sportu.

Proč vlastně máte v portfoliu také levnější značku Grex?
Grex jsme uvedli už v roce 1993. Jsou to vlastně starší modely Nolanu. Díky tomu jsme mohli u téhle značky dosáhnout lepší dostupnosti – modely Grex jsou zhruba o 30 % levnější než Nolan. Přitom používáme stejné materiály, pouze interiéry jsou levnější a grafika ne tak pestrá. Především ale Grex „chrání“ zájmy Nolan Group před levnou asijskou konkurencí. A koneckonců volali po něm i ti největší světoví distributoři. Přesto je tlak asijských výrobců drtivý a vzhledem k ceně práce v Itálii jim v podstatě nejsme schopní konkurovat. Nolanu a X-Litu se ale daří, a to je dobře.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Ani v době, kdy po silnicích běžně jezdí naháče s výkonem 160 koní, nezůstává střední kubatura…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: