MC 10/17 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Srovnání power nakedů
Jak se vyrábí Akrapovič
Exkluzivně: Maverick Viñales

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

KTM EXC 2017 v rukou Davida Cypriána

Technika

19.09.2016

V minulém roce Rakušané způsobili malou revoluci v motokrosu, letos přišlo na řadu enduro. Abychom zjistili, zda to dává smysl, poslali jsme do Španělska jednoho z nejlepších jezdců světového hardendura, teprve sedmnáctiletého Čecha Davida Cypriána. A rakušané se nestačili divit!

Znáte možná ten pocit, když jezdíte každý rok do oprýskaného hostelu a jediné vyžití je sledování místního fotbalového týmu s bandou štamgastů? Představte si, že by vám někdo místo hostelu nabídl grandhotel a místo vesnické ligy třeba premier league. Tak asi takhle vzrušující jsou změny, které nám přinesla KTM v endurech pro rok 2017!

Všechno nové

Už loni, když rakouská „oranžáda“ vyjela s motokrosovými stroji, jsme mohli očekávat velké změny také v endurech. Letošní nabídka pozbyla bohužel dvoudobou dvoustovku, kterou nahradila dvoudobá stopadesátka XC-E (bez OTP), takže „range“ pro rok 2017 vypadá následovně: dvoutakty 125, 150, 250, 300, čtyřtakty 250, 350, 450, 500. Začal bych u změn, které se dotkly všech motorek. I nezkušený pozorovatel si všimne, že motorka dostala nový vzhled. Nové plasty, nádrž, ta čtyřtaktní pojme 8,5 litru a dvoutaktní 9,5 litru, sedlo, výčet by mohl jít až do nekonečna… Tohle je prostě jiný motocykl a ze starého modelu nám zůstaly snad jen páčky, řídítka a stojan. Graficky se „kátéemka“ vrací v čase zpět k černo-oranžovému schématu. Na řídítkách nám u čtyřtaktních strojů přibyl přepínač map s tlačítkem kontroly trakce, který hlídá, aby se motor nedostal do vysokých otáček, což nám pomůže udržet grip v obtížných situacích na kamenech nebo na bahně. Dostali jsme kovový plyn a gripy s BMX uchycením. Sedlo má nový tvar, podle mě je pohodlnější. V airboxu se změnilo uchycení filtru, který jde vyndat jednou rukou! Lithioiontové baterky jsou o jeden kilogram lehčí než předchozí generace a rám, který vychází z motokrosových motorek, pomohl snížit vibrace a zlepšit centralizaci váhy a setrvačných hmot, geometrie zůstala stejná jako loni. Nové je uchycení krytu pod motorem.

V podvozku se udála také velká změna: vpředu narazíme na o 200 gramů lehčí bezkomorovou vidlici WP Xplor 48, která nemá s předchozí 4CS nic společného. Byla vyvinuta v úzké spolupráci KTM a WP, s oddělenými pružinami pro kompresi a rebound s nastavovacím šroubem umístěným na vrchu tlumiče se zdvihem 300 mm. Novinkou u těchto tlumičů je možnost dokoupit „měnič” tuhosti předních pružin, má tři režimy a díky tomu je možné měnit tuhost během pár vteřin. Vzadu na nás bude čekat starý dobrý PDS systém, avšak s redesignovaným tlumičem, který také nese označení Xplor. Tento tlumič byl odlehčen o 600 gramů, průměr pístu v tlumiči je nyní 46 mm a jeho uchycení bylo posunuto o 5 mm do středu, aby bylo dosaženo lepších výsledků. Motorka dostala lehčí kotouče a o 10 mm delší pedál brzdy. Nový design mřížky chladiče by měl chránit před promáčknutím, ale může to mít svá negativa: pokud bude potřeba rychle mřížku vyčistit, musíte povolit dva šrouby u rámu, což v blátě na Erzbergu asi žádný med nebude. Nový svod výfuku a koncovka zlepšují výkon, snižují hluk a centralizují masu.

Seznam kapitol

Orange power

KTM letos připravila úplně nové motory. Čtyřtakty vycházejí z loňských krosových modelů. Dvoudobé motory jsou kompletně nové. Došlo ke snížení hmoty a zlepšení těžiště. Elektrický startér je letos umístěn pod motorem, takže by předchozí problémy se startováním měly být minulostí. Startér je možno mít na každém modelu, takže pokud vám na „dváce“ chyběl, nyní si jej můžete dokoupit. Stejně tak ventilátory, seriově jsou dodávané pouze u EXC 450/500 a v luxusní edici 6Days. Dost bylo teoretických informací, raději se projedeme!

Seznam kapitol

Radosti na rozdávání

Ve čtvrtek ráno nasedáme do autobusu a vyrážíme na trať asi 30 minut od našeho hotelu. Dospíváme do cílové destinace, nádherného španělského areálu v Les Comes. V duchu sloganu „ready to race for world championship out of box“ pro nás KTM nachystala 50 nových sériových motorek. Trať vedla po všem, co si můžete představit: kamení, dlouhé výjezdy, potoky, rovinky i zatáčky kolem nohy. Na závěr kola nás čekal jeden speciální test, který měl tři minuty a skládal se z táhlých zatáček, velkých skoků a jedné kamenité sekce.

První jsem si vzal 250 4T, svoji oblíbenou motorku. Pár zatáček, než jsem si zvykl na nastavení, a pak už jenom radost taková, že jsem si výskal do helmy. Pocit lehkosti, nádherně jde za plynem, má hodně silný spodek a úžasnou ovladatelnost. Nadchla mě tak, že jsem si dal speciální test rovnou dvakrát. Vyzkoušel jsem obě dvě mapy i s kontrolou trakce. Až na pokropené trati jsem s ní cítil změnu, hlavně když jsem vyjížděl ze zatáčky a dal hodně plynu, hezky mě to podrželo, aby to zadní kolo pobralo. Mimo test jsem ale nepoznal skoro žádnou změnu. Ještě jsem si to párkrát zvedl na zadní, než jsem se přesunul ze třídy MX2 do MXGP.

Ano, uhodli jste, jako druhý stroj jsem zvolil 450 4T a čekal jsem brutální nezkrotnou sílu. A tu jsem taky dostal, ale v provedení, které vám výkon naservíruje jako číšník kávu v pětihvězdičkovém hotelu. Jakmile jsem si na ten nášup výkonu zvyknul, byla to pecka. V kamenech to šlo s lehkostí, jízda byla sice únavnější než na dvěpade, ale byla vážně příjemná. Na „výlety“ po jednoduchých trailech třeba v Rumunsku ideál. Pro odlehčení jsem si v další jízdě vzal nejmenší objem 125 2T. Nikdy jsem na něm nejezdil, takže jsem pořádně nevěděl, co mě čeká. Když jsem vjel do testu, bylo hned jasné, že tahle motorka není pro každého. Musíte pořád držet hodně plynu a točit vysoké otáčky, abyste vyvinuli pořádnou rychlost. Spodek tady nehledejte, ten tu není. Nicméně motorka je vážně lehká a hravá.

Do poslední jízdy před obědem jsem si vzal „motorku pro pořádný chlapy“… „pětikilo“ ve čtyřtaktu. Tohle byla bestie, šedesát pět koní čisté nefalšované síly a vzrušení. Nicméně jak se říká, čeho je moc, toho je příliš, a i když pocit z jízdy byl lehčí než dříve, stejně jsem měl problém tuhle motorku ukočírovat. Stačilo přidat trochu plynu a už jsem byl na zadním kole. Rád bych řekl, že jízda byla příjemná, ale pro mě prostě nebyla. Plyn nemá dostatečný rozsah na to, aby tahle motorka jela aspoň chvíli v klidu.

Po obědě jsem se vrhl na dvoutaktní 300. Nevím, jestli to bylo tím obědem, ale moc mi nesedla, celou dobu jsem se s ní pral. Točivý moment je obrovský a síla motorky také. I přesto, že se díky nové technice snížily vibrace a měl být dosažen pocit lehkosti, na mě tahle motorka vůbec lehce nepůsobila. Musím říct, že mě „tříkilo“ trochu zklamalo. Od takové legendy jsem čekal víc.

Chybí nám poslední čtyřtakt, jmenovitě „třipade“, moc pohodlná jízda s příjemnými vlastnostmi. Ideální čtyřtakt na prima freeride po lesních cestách, s občasnou zajížďkou do potoka nebo na rychlostní test. Nechci se opakovat, ale vážně nevím, jak to KTM udělala, protože pocit lehkosti je i u téhle 4T fakt boží.

A pak jsem si vzal svého favorita, 250 2T, a byla to pecka! Hravá motorka šla hezky odspodu, s redukcí váhy jsem měl pocit jako na 200 a sílu jako na 300, ale takovou lépe dávkovanou. Jako když si dáte pětichodové menu a oni vám ho postupně nosí a na konci jste tak akorát najezení. A tenhle pocit na té motorce máte pořád! Myslím to vážně, ještě teď jsem z toho unesen. A na závěr jsem si vzal 150 2T, abych to měl pěkně komplet. Vezmu to zkrátka. Je to fajn motorka, která má o trochu větší spodek než 125, ale 200 to nenahradí. Co mě na všech modelech velice příjemně překvapilo, je pérování. Poprvé, co jsem si na motorku sedl a nemusel jsem nic upravovat. Všechno fungovalo perfektně, ani na velkých skocích, ani na malých kamenech jsem nezaznamenal jediný problém.

Seznam kapitol

Kterou bych si vybral

Je to jednoduché. Pro klasické enduro bych si vybral 250 4T, je lehká, hravá, sedí v zatáčkách, má dostatečný výkon a jízda na ní je příjemná. Pro extrémní enduro bych si vybral dvoudobou dvěstěpadesátku. Spodek je dostačující, síla taktéž. Motorka působí lehkým, hravým dojmem, který je v extrémních situacích potřeba.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Občas slýcháme nářky, že ve světě špičkového motocyklového sportu nemají naši mladí jezdci příliš…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: