MC 10/17 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Srovnání power nakedů
Jak se vyrábí Akrapovič
Exkluzivně: Maverick Viñales

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Graham Jarvis: Jet Erzberg není žádná velká legrace!

Rozhovor

21.05.2016

Graham Jarvis je ve svých 40 letech lídrem a zároveň i legendou světového hardendura. A nejen jeho: bývalý mistr Velké Británie a Skotska v trialu umí odjet na šotolině úplně vše takříkajíc i na „vratech od stodoly“. Jasně dokazuje, že správná jezdecká technika je základ.

Už méně se o Grahamovi ví, že se s vášní věnuje výuce jízdy na enduru a jako instruktor létá po celém světě. Učí nováčky i zkušené borce, jak si užít enduro. Časopis Motocykl měl tu čest vám Grahama představit jako kouče v rámci loňského seriálu Freeridetrénink, kde nám dával rady a tipy po celý rok. V návaznosti na seriál vznikal na milánské Eicmě také tento rozhovor. Ještě jednou díky, Grahame!

Gratulujeme k prvnímu místu na Roof of Africa a ke sdílenému vítězství na letošním Erzbergu. Jak se ti jelo?
Afrika byla skvělá, je to neuvěřitelná soutěž, opravdu krásná. Po těch letech vím, že už nedokážu být rychlejší než mladí střelci a ujet jim hned na startu, a tady se mi taktika vyčkávání na technicky náročné spoty vyplatila. V minulých letech jsem se totiž snažil být pořád vepředu a táhl to i navigačně, jenomže to nejde dělat pořád, strašně moc tě to vyčerpá. Tak jsem teď nechal kluky jet, šetřil síly a čekal na závěrečné drsné výjezdy, kde jsem ze sebe dal všechno, a ono to klaplo. Co se Erzbergu týče, byla to pro mě docela bída, mohlo to být rozhodně lepší. Je to velký závod, a tak není čas a prostor si celou trať projít dopředu a najít si svoji stopu, což se mi letos nevyplatilo. 

Spousta jezdců si letos na nejezditelné pasáže v lese a mezi kameny stěžovala. Má taková soutěž ještě vůbec smysl?
Takto: jet Erzberg rozhodně není žádná velká legrace – je to ale ta největší a nejnáročnější soutěž v roce, a tak je prostě nutnost být u toho. A ideálně vyhrát.

Je něco, co bys na Erzbergu změnil?
Vůbec nic, vlastně jenom sám sebe – příště chci být ještě lépe připraven.

Která soutěž je tvoje nejoblíbenější?
Každá, kterou vyhraju! (směje se)

Jak se na závody připravuješ? Jak se při nich i před nimi udržuješ? A jak trénuješ doma v Anglii?
Už několik let pořád stejně: v tělocvičně gymnastika a rovnováha, vytrvalost řeším cyklistikou a plaváním. Důležité je vše správně namixovat a také správná životospráva.

Co je pro tebe na závodech to nejtěžší, na co se musíš nejvíce koncentrovat?
Pro mě osobně je strašné vždycky to čekání před startem, to bloumání kolem a ta nervozita. Jakmile se to rozjede, jsem v pohodě a koncentruju se už jenom na jízdu, na správnou stopu nebo na navigaci, pokud používám GPS.

A co mentální trénink? Máš nějaké tipy na utužení mysli?
Mám: udělejte si svoje tréninky tvrdší než závody, nešetřete se, buďte na sebe přísní – to vás zocelí jak po fyzické, tak po psychické stránce a hned tak něco vás pak nerozhodí.

Jezdíš už pěkných pár let, jak se závody endura za tu dobu změnily?
Jsou jednoznačně extrémnější, delší a náročnější. Je ale pravda, že dnešní biky i pneumatiky jsou mnohem lepší než dříve.

Působíš po celém světě také jako kouč endurového jezdění. Jaké jsou nejčastější chyby nás začátečníků, hobíků?
Po celém světě jsou to stále ty samé chyby: chcete být všude první… Jinými slovy, chcete všude jezdit rychle, ideálně ještě rychleji, a to i v náročných technických pasážích. Ale tam je naopak třeba umět být pomalý a umět perfektně pracovat se spojkou. A to je mnohem náročnější na balanc i koordinaci než dát plný plyn na polňačce. Proto to nikdo nechce moc trénovat, a když lidem ukazuju třeba osmičku v kopci, ťukají si na čelo, že tohle přece umět nepotřebují. Jenže právě tohle je základ. Nejen pro trial, ale pro jakékoli enduro, extrémní i to cestovní. A taky si umět správně zvolit a nafoukat pneumatiky a nastavit páčky a podvozek.

Jaký je tvůj názor na dvoudobá a čtyřdobá endura, co preferuješ a proč? A které bys doporučil pro hobíka?
Dvoutakty jsou lehčí a lépe se s nimi zvládají těžké trialové pasáže. Na hardenduro závody proto používám dvoudobou třístovku, která má navíc hodně síly i v rychlých sekcích. Na plynulé tratě nebo traily mám ale mnohem raději čtyřtakty a tady je moje jasná volba kubatura 250 cm3. Všechno s větším objemem je pro mě zbytečně těžké.

Jsi proslulý tím, že jezdíš lehce, plynule a nepadáš. Zranění se ti vyhýbají. Je možné se jich vyvarovat a jak?
Určitě je lze eliminovat tím, že si pořádně najedeš trať, než začneš tlačit na pilu, a že budeš jezdit v dobré fyzické i psychické kondici – prostě podle toho, jak se budeš cítit, i pojedeš. Lámat něco přes koleno a jezdit nad své možnosti se nemusí vyplatit.

Co ti dalo a dává učení, předávání zkušeností? Dokáže tě ještě něco překvapit?
Vždycky mě mile překvapí, kolik je na světě trialových a endurových nadšenců, jsou prostě všude a spousta z nich je opravdu talentovaných. A pak mě fascinuje nastupující generace mladých jezdců, jsou vážně skvělí!

Skoro rok měsíc co měsíc jsi mi do Freeridetréninků posílal vždy pár tipů, jak jezdit lépe. Čtenáři to oceňovali, spoustě z nich jsi svým zdůrazněním pomalé a kontrolované jízdy, balance a koordinace otevřel oči. Máš pro nás ještě nějaký tip, jak si užít enduro?
Jezděte a bavte se tím. Snažte se měnit lokality, tratě, nejezděte pořád na stejném místě, protože vás to za chvíli přestane bavit a taky se přestanete zlepšovat. A snažte se udržovat své tělo v co nejlepší kondici, protože když budete mít cit pro rovnováhu a fyzičku, budete jezdit lépe, déle a rychleji, a hlavně si to mnohem více užijete! A samozřejmě čtěte Motocykl, tam vám to řeknou! (směje se)

Graham Jarvis

Datum narození: 21. 4. 1975
Místo: Ripon, Velká Británie
Největší úspěch: Vítěz Erzbergrodea 2013 a 2015

Kariéra
Svůj první trialový závod vyhrál v deseti letech a postupně se vypracoval na pětinásobného britského šampiona a čtyřnásobného vítěze skotské Šestidenní. V roce 2008 přesedlal na enduro a začal jezdit a vyhrávat ty nejdrsnější závody na světě: Romaniacs, Erzberg, Roof of Africa, Sea to sky, Hell’s gate a další.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Občas slýcháme nářky, že ve světě špičkového motocyklového sportu nemají naši mladí jezdci příliš…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: