Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 8/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Nejlepší cestovní enduro?
Test sportovních pneu
TT Isle of Man 2016

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

ZRX1200R by Škoda Design: Vlastní cestou

Technika

13.03.2016

O nechuti být trendy, nejlepších motocyklech 80. let a jednom splněném snu jsme si povídali u exkluzivní stavby Kawasaki ZRX1200R předního průmyslového designéra Ladislava škody.

Laďa patří k předním českým produktovým designérům a v našem magazínu pro vás měsíc co měsíc komentuje vzhled motocyklových novinek ve své tradiční rubrice Designbox. Tentokrát se ale sám pustil do díla a po několika letech trpělivé práce nám představil svoji první stavbu. Zatímco si detailně prohlížíme výsledek jeho práce, Laďa postupně odhaluje příběh tohoto stroje a zákulisí práce profesionálního designéra.

„Základem je motor z Kawasaki ZRX1200, jehož kořeny sahají k legendárním ‚zetkům‘ 70. a 80. let, která mě vždy fascinovala,“ vysvětluje autor fundament svého biku. Návrat do minulosti má ovšem širší souvislosti. Motocykly jsou dnes prostě jiné než před několika dekádami, což nemusí vyhovovat každému: „Dnešní hi-tech superbiky jsou kvůli konkurenčnímu boji pořád rychlejší, silnější a dokonalejší, ale zároveň mám pocit, že se z většiny z nich vytrácí osobitost a ryzí charakter. Nejde mi tolik o výkon, ale spíš o radost z jízdy, proto jsem se rozhodl pro klasickou koncepci s motorem, který ovládá jezdec a ne elektronika.“ Právě proto padla volba na Kawasaki ZRX1200R, která v dobách své největší slávy v rukou Eddieho Lawsona dominovala závodním okruhům.

Autocad a hlína

Nápad, myšlenku, cíl stavby bychom měli, tím ale práce teprve začíná, protože designér stojí před úkolem, jak základní ideu ryzího motocyklu převést do skutečnosti.

Cesta od prvního nápadu ke konečnému stroji je dost složitá. Už jen krystalizace nápadu trvala zhruba dva roky, teprve poté začala stavba dostávat jasnější kontury. „Rozhodl jsem se pro klasický vývojový postup, který začíná ‚clay modelingem’ neboli ruční výrobou hliněného modelu ze syntetické hlíny.“ Laďa vysvětluje, že ani v době nadvlády CAD programů nad designérským procesem těmto ručně vyráběným modelům zdaleka neodzvonilo. Ostatně i velké automobilky modely z hlíny stále používají – ve skutečném měřítku totiž můžete poměrně jednoduše vidět různé tvarové varianty a design snadno upravit. „I ve velkých designových centrech se stále pracuje s hlínou v měříku 1:1, navíc práce s planžetami je hodně zajímavá. Je fascinující, když vám motorka vzniká pod rukama jako socha.“

Jakmile dosáhnete požadovaného tvaru, je nutné proporce hliněného modelu přenést do digitální podoby, aby bylo možné s nimi dále pracovat. Model se tedy pomocí 3D skeneru postupně naskenuje a následně se s ním pracuje na počítači. To je důležité proto, aby bylo možné připravit jednotlivé díly na 3D tisk z materiálu ABS. Tato fáze je podstatná pro doladění posledních detailů – finalizuje se jezdecká ergonomie, hledá se optimální umístění stupaček a upravuje se lícování dílů, které se budou vyrábět na obráběcím stroji CNC. Následně je možné nechat vyrobit některé díly (výfukový systém z nerezi si vzala na starosti janovická firma Moto Sharon, sedlo ušili v DDT Custom Seats) a také se vlastníma rukama pustit do práce. Samozřejmě se objevily i potíže a nesnáze: „Jednou věcí, které mě dost potrápily, byla palivová nádrž. Díky přístupu společnosti Moto Forza z Brna se nám ale podařilo uskutečnit experiment v podobě laminace do skořepiny vytvořené 3D tiskem, namísto obvyklé laminátové formy,“ vysvětluje designér řešení potíží. Náročné byly i dlouhé večery nekonečného modelování ve 3D programech.

„Těch dílů bylo opravdu hodně. Řada věcí se při vývoji navíc nepovede napoprvé, napodruhé, ani napotřetí, chvílemi jsem se na to opravdu chtěl vykašlat. O to víc potěší, když se věc podaří dotáhnout do konce.“ Všechny komponenty byly skutečně vybírány s maximální pečlivostí.  „Cílem bylo dosažení co nejlepších jízdních vlastností, což v prvé řadě znamená snížení hmotnosti. Proto je stroj osazen výhradně prémiovými komponenty z ušlechtilých materiálů. Velká část dílů jsou originály vyrobené CNC obráběním ze slitin lehkých kovů, popř. přímo závodní komponenty.“ Na motocyklu je tato práce vidět – na detailech si nelze nevšimnout citlivého řemeslného zpracování, takže celý stroj působí velmi exkluzivně. Z motocyklu cítíte, že stavbě bylo věnováno nemálo času, invence a peněz. „S přestávkami se na motorce pracovalo přes dva roky, protože nebyl důvod pospíchat. Tvůrčí proces jsem si chtěl spíše užít než na sebe zbytečně vyvíjet tlak. Hlavně jsem chtěl být s každým detailem spokojený.“

Seznam kapitol

Žádné café

Výsledkem je tedy ZXR1200R – motocykl, který se svým designem záměrně trochu vyhýbá populární vlně café racerů. Jeho autor má na tuto dnešní módu poměrně jasný názor: „Mohutný příliv ‚café racerů‘ ve stylu 60. let už mě pomalu přestává bavit. Většina z nich je spíš exhibicí za každou cenu než kvalitně zpracovaným strojem, který chytne za srdce. Mě sice také ovlivnil vizuál superbiků 80. let, ale jinak jsem šel vlastní cestou.“ Jeho motocykl tak tvoří alternativu, ba dokonce kontrapunkt k dnešním nepsaným estetickým normám: „Na rozdíl od současného trendu agresivních a přehnaně dynamických tvarů, jsem se snažil motorce vtisknout tvarovou čistotu a proporční vyváženost, aby tvořila harmonický celek, kterému dominuje motor.“

Právě řadový čtyřválec o objemu 1164 cm3 s výrazným žebrováním na hlavě válců a kvartetem karburátorů Keihin tvoří dominantu stroje, kterou ještě podtrhují čtyři výfukové svody ústící na každé straně do dvou kónických nerezových koncovek. A co taková dlouhodobá práce vlastně dá člověku, který se designu profesně věnuje? Laďa to vysvětluje následovně: „Při své profesi produktového designéra musím do značné míry akceptovat požadavky a vkus cílové skupiny zákazníků, současné trendy, tlak na cenu apod. Při navrhování své motorky jsem si užíval svobodu, kdy nemusím nic takového zohledňovat.“ Chceme ještě něco dodat, ale Laďa nastartuje svůj bike a naše všetečné otázky se ztratí v hrubém zvuku čtyřválce. Ke splněným snům ale stejně není třeba cokoli dodávat.

Seznam kapitol

Kdo je Škoda Design

Ladislav Škoda je od roku 2001 šéfdesignérem Tescoma design centra, během posledních let získal se svým týmem řadu prestižních mezinárodních ocenění Red Dot Design Award, Good Design Award nebo German Design Award aj.

Ve volném čase se věnuje hlavně motorkám, dálkovým rallye a adventure cestování. V každém čísle Motocyklu komentuje design současných motocyklových novinek, příležitostně se věnuje rovněž testování. ZRX1200 je jeho první stavbou. Projekt vznikl díky spolupráci se společností MCAE Systems z Kuřimi, kdy se podařilo využít jejích zkušeností z oblasti 3D technologií a prototypování, a rovněž díky firmě TMS POWER MOTO ze Zlína, zodpovědné za podvozkovou část a pohonnou jednotku. Podvozkové komponenty strojírensky zpracoval Jiří Pešl. Dále patří velký dík firmám Moto Forza (výroba nádrže), DDT Custom Seats (sedlo) a Moto Sharon (výfuková soustava).

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Každý týden přináší exploze teroristických útoků ve světě. Jaká je situace v exotických zemích? Je v…

Neortodoxní přístup k vývoji motocyklů má Yamaha v krvi. dokládá to již druhý přírůstek do rodové…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: