MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Sašimi rallye: Yamaha MT-09 vs. Nissan Juke Nismo RS

Technika

02.02.2016

Nebojte se, pubescentní otázku, zdali je lepší motocykl, nebo auto, řešit nebudeme – stejně všichni známe odpověď. Raději jsme se zamysleli nad tím, jaká motorizovaná sada by slušela vyznavačům japonské extravagance.

Kompatibilita. Pojem, který je s vývojem moderní techniky čím dál více skloňován a prolíná se všemi obory od elektroniky přes vaření až po benzin spalující nástroje na radost. A právě radost a prožitek z jízdy jsou vlastní i námi vytipované „kompatibilní dvojce“. Jak Yamaha, tak Nissan boří svým vzhledem zažitá klišé o uniformitě japonské společnosti. Dokonce až překvapují odvahou některých tvarů, kterými je designéři z Hamamacu a Jokohamy obdařili. Od neotřele tvarovaných předních partií přes nezvyklou boční siluetu až po místy maniakální smysl pro dílčí detaily. Společný pro MT i Nismo je také pomyslný segment, do kterého je lze zařadit. Crossoverům se zkrátka v poslední době daří, jak mezi jedno-, tak dvoustopými vozidly. Yamaha MT-09 jako první vlaštovka projektu Dark Side of Japan přišla do té doby s minimálně prozkoumaným spojením naháče a motardu orientovaným zejména do městského prostředí. Nissan Juke ve verzi Nismo RS chce zase předat desítky let závodních zkušeností do rukou nám, obyčejným řidičům proplétajícím se metropolitní džunglí, abychom si užili co nejvíce zábavy, pokud při tom zrovna nesedíme za řídítky svého biku – a zase ta kompatibilita…

Engineering především

Japonci jsou si ale velmi dobře vědomi toho, že se celkový obraz stroje neskládá pouze z jeho vzhledu. Tento argument už celou věčnost s oblibou přenechávají jiným a úzkostlivě se soustředí na použitou techniku. I v této oblasti dokážou naši dva kandidáti velmi pozitivně překvapit. Yamaha naplnila rčení, že i málo stačí ke štěstí, a pootočila ojniční čepy svého tříválce, čímž jej katapultovala mezi kandidáty na motocyklový motor roku. Dostatek síly a především točivého momentu je k dispozici v celém otáčkovém spektru. Jediné, co musíte dělat, je hlídat přední kolo, aby neustále nepoletovalo nad zemí. Od toho jsou k dispozici také tři palivové mapy – tři osobnosti skrývající se ve tříválci. Režim B se vyznačuje jemnou odezvou na plyn a kultivovanou dodávkou výkonu, Standard je kompromis mezi B a A, které s oblibou vyjeví temnou stránku Yamahy a její maximální výkon.

Ani Nismo nezůstává pozadu a nabízí tři elektronické charaktery svého chování: Normal, Sport a Eco. A stejně jako Yamaha ukazuje, co ve 218koňové přeplňované šestnáctistovce s přímým vysokotlakým vstřikováním paliva vězí, až na režim Sport (na Eco raději rovnou zapomeňte). Je to ale nerovný souboj, který jenom potvrzuje odpověď na úvodní nevyřčenou otázku. Jeden kůň čtyřválce Nisma totiž musí rozpohybovat šest kilogramů hmotnosti, u Yamahy se její tříválec musí vypořádat pouze s 1,6 kg/1 k. Dalším na první pohled skrytým společným prvkem jsou manuální šestistupňové převodovky – v obou případech velmi přesné a s nakrátko odstupňovanými rychlostmi – jednoznačná radost pro milovníky aktivního řízení. Příjemným bonusem je také sytý zvukový doprovod linoucí se z koncovek obou strojů. Správný „petrolhead“ si u téhle dvojky zkrátka přijde na své. A že je až překvapivé, kolik toho mohou mít japonský motocykl a automobil odlišných značek společného? Je, nicméně ani kvality Nisma nás nepřesvědčí natolik, abychom jej vyměnili za radost na dvou kolech. Nebo alespoň na jednom…

Seznam kapitol

Technické údaje

Yamaha MT-09
Zdvihový objem 847 cm3, Výkon 84,6 kW (115 k) při 10 000 1/min, Točivý moment 87,5 Nm při 8500 1/min, Hmotnost 188 kg, Cena 219 990 Kč

Nissan Juke Nismo RS
Zdvihový objem 1618 cm3, Výkon 160 kW (218 k) při 6000 1/min, Točivý moment 280 Nm při 3600 1/min, Hmotnost 1315 kg, Cena od 597 000 Kč

Seznam kapitol

Verdikt

Dva nezpochybnitelné důkazy toho, že japonský design nepodléhá uniformitě a nudě. Dvě ukázky crossoverů, které se k sobě náramně hodí a zdařile se doplňují. Yamaha zde představuje zejména zábavnou stránku věci, Nismo zase tu praktickou. Pokud hledáte průnik automobilového a motocyklového světa, tohle by pro vás mohl být jeden z dobrých tipů.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: