Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 10/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Vybíráme naked do 200 000 Kč
Rozhovory: Marquez, Staša
Test sportovně-cestovních pneu

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Ředitel marketingu BMW: "Máme nejlepší motorky na světě!"

Rozhovor

19.01.2016

S Ralfem Rodepeterem o tom, jak se mění BMW Motorrad Days, o tajných projektech a o tom, proč vidí budoucnost v malých motocyklech.

Ralf Rodepeter nedává rozhovory často, plány bavorského výrobce pečlivě střeží. Při osobním kontaktu ovšem příjemně překvapuje svojí otevřeností hned od prvních chvil našeho setkání, na které přichází na minutu přesně. Uvolněně usedá před diktafon a velmi pozorně si prochází poslední vydání Motocyklu. „Doufejme, že jsem dobře připraven,“ uzavírá s úsměvem prohlídku našeho časopisu a interview může začít.

Do předchozího dubna jste vedl mnichovské muzeum BMW. Co jste se tam dozvěděl o vztahu BMW k vlastní historii?
Měl jsem na starosti jak muzeum, tak kompletní péči o historickou image značky. Byla to skvělá zkušenost. Pochopil jsem, že abyste se mohli posunout dopředu, musíte být schopni se změnit. Navíc nejsou ani tak důležité jednotlivé události, jako spíše trendy, které určujete. To je pro BMW právě dnes naprosto aktuální a klíčové téma.

K tomu se ještě dostaneme. Nyní jste vedoucím marketingu i produktového managementu. Jak to spolu souvisí?
Jako vedoucí produktového managementu mám na starosti zákaznickou perspektivu. To znamená, že se snažím naše motocykly vnímat co možná nejvíc z pohledu našich zákazníků. Zajímá mě, co by lidé chtěli mít a jak mají vypadat motorky, které nabízíme. Pak jde samozřejmě o to, předat tuto informaci dál do výroby.

Předloni jste vůbec poprvé v historii prodali víc než 120 000 motocyklů. Co je hlavním faktorem těchto úspěchů?
Přece to, že máme nejlepší motorky na světě. (smích) Ale ne, vážně. BMW jsou určitě skvělé motocykly, avšak prodej ovlivňuje nejen kvalita, nýbrž především šíře nabídky. Pak je tu ještě jedna věc, a to je síla značky, což je práce marketingu.

Co je podle vás dobrý marketing?
Marketing je redukce komplexity. Fanoušci motocyklů jsou dnes přehlceni různými údaji, motorky jsou prostě docela složité. My jim nabízíme možnost důvěřovat značce a neřešit spoustu složitých jednotlivostí. Mým cílem je budovat důvěru v BMW.

Kolik procent obratu investujete ročně do marketingu a reklamy?
Hlavní díl investic končí samozřejmě ve vývoji. V poslední době jsme marketing mírně rozšířili, ale rozhodně se nedá mluvit o srovnání třeba s Red Bullem nebo jinými značkami, které do reklamy investují až třetinu obratu. U nás se v procentech jedná o jednomístná čísla. Snad můžu prozradit, že je to méně než 2 % obratu (2 % obratu před zdaněním byly pro rok 2014 dle údajů ve výroční zprávě 2 140 000 € – pozn. aut.).

Nestačí prostě jen vyrábět kvalitní motocykly?
Ne, to dnes prostě nestačí. Když se podíváte na nabídku jednotlivých výrobců, tak produktová portfolia jsou si stále podobnější. Čím jsou nabídky podobnější, tím důležitější je role značky.

Zákazníci v tom ale nejsou sami. V Motocyklu informujeme nejen o úspěších, ale i o problémech všech značek. Naposledy jsme třeba psali, jak se na R 1200 GS rozsypala převodovka při 43 000 km. Co na to jako ředitel marketingu BMW říkáte?
Ano, vidím to tady (prohlíží si podrobně Test na 50 000 km v MC 7/2015 – pozn. aut.). Nemělo se to stát, je to samozřejmě naše chyba. Každá taková porucha nás dost mrzí, ale byl to prostě jeden kus, který vypověděl službu. Nedá se s tím nic dělat, musíme pracovat na tom, aby se to neopakovalo. Nic to nemění na tom, že o kvalitě BMW rozhodně nepochybuji. Děláme pro to opravdu hodně.

Řešili jste ale i řadu jiných problémů – naposledy třeba velkou svolávací akci na přírubu u modelů R a K.
Vztah se zákazníky je založený na důvěře a každá taková událost samozřejmě důvěru narušuje. Naší prioritou je samozřejmě bezpečnost. Na druhou stranu máme po světě zhruba 1 000 000 motocyklů. V takových objemech není možné se úplně vyhnout problémům, ačkoli si dáváme na kvalitě záležet. Ale je taky pravda, že se jedná o konstrukční nebo výrobní chyby minulosti. Třeba příruba je problém, který vznikl ve výrobě před deseti lety. Více se také věnujeme interní kontrole kvality.

Na co jste při těchto interních kontrolách přišli?
Kontroly kvality jsou pro nás naprosto prioritní. Investujeme opravdu nemalé peníze do vlastního testování. Naše statistiky ukazují, že v poslední době se podařilo kvalitu výrazně zlepšit. Samozřejmě nám to ale nijak nepomáhá u těch motocyklů, které už jsou roky v provozu.

V Kapském Městě jste otevřeli první designový obchod BMW. Proč mění BMW svoji image?
Chceme se trochu oprostit od chladného inženýrského a příliš technického pohledu na motocykly. Chceme prostě lidi pozvat na kávu a být s nimi, ukázat, že motocykly jsou cool a pro každého. Rozhodně nechceme být nějakým exkluzivním klubem.

Sloganem kampaně je Make Life a Ride. Co to znamená?
Především to, že motocykly jsou spojeny s pocity a silnými příběhy. Pomáháme našim zákazníkům žít aktivní život, podporujeme je v tom, aby žili naplno. Designové obchody Make Life a Ride přesně tohle naplno vyjadřují. Včera jsem právě s prodejcem z Kapského Města mluvil a měl obrovskou radost. Říkal, že k němu najednou chodí úplně noví zákazníci a jsou nadšení, ačkoli na motorce nikdy neseděli. Nejdou si hned něco koupit, ale jdou spíš na setkání s přáteli. Klíčové pro budoucnost motocyklů a celou naši branži je přitáhnout k motorkám mladé lidi. Věříme, že právě tohle je ta správná cesta.

Můžeme podobný showroom očekávat i u nás v Česku?
To záleží na konkrétních prodejcích, nikoho nenutíme, ale pokud někdo má chuť a chce investovat, poskytneme mu samozřejmě plnou podporu. Doufám, že se i u vás takový obchod otevře.

Proč jste se rozhodli postavit BMW o objemu 300 cm3?
Obecně ale platí to, že trh s motocykly nad 500 cm3 se během krize celosvětově zmenšil ze zhruba 1,5 milionu vyrobených motocyklů na 800 000. A stále se úplně nezotavil a my nedokážeme říct, jestli se tak vůbec někdy stane. Třeba v automobilovém průmyslu byly propady během krize také výrazné, trh se ale posléze dokázal vrátit na víceméně předkrizové hodnoty. U motocyklů to nepozorujeme. Pokud se chceme dál rozvíjet, nezbývá nám nic jiného než jít do menších segmentů a jedním z nich je právě objem pod 500 cm3. Dalším důvodem je to, že BMW má na některých opravdu velkých motocyklových trzích relativně slabou pozici, protože ty jsou tvořeny právě menšími objemy – příkladem je třeba Brazílie. Důležitým faktorem je také to, že chceme k naší značce přilákat i mladší jezdce.

Proč bych si měl v 18 letech koupit ne zrovna levné BMW vyrobené někde v Indii?
Protože je to pořád plnohodnotné BMW. Hodně pracujeme na vývoji, jedná se pořád o prémiový produkt. Kooperace s TVS má zajistit příznivější cenu pro mladší jezdce. Zvolili jsme tohoto partnera ne proto, že je výrazně levný, ale hlavně proto, že je velmi profesionální. Výroba plně odpovídá našim nárokům na kvalitu.

Kdo je pro vás na evropském trhu největším konkurentem?
Nechci úplně mluvit o konkurenci, spíš všichni společně soutěžíme o zákazníka. KTM, Ducati nebo Harley staví určitě skvělé motorky, my ale chceme být přece jen o kousek lepší, aby se nakonec zákazník rozhodl pro nás.

Jak vám při získávání nových zákazníků pomohlo to, že jste opustili mistrovství světa superbiků?
Rozhodně si nemyslím, že nám to nějak uškodilo. Díky tomu se totiž můžeme věnovat podpoře malých týmů a třeba i přírodním okruhům. Podporujeme soukromé týmy a hlavní výhodou je to, že takto dokážeme působit ve více zemích. V současnosti podporujeme kolem 160 jezdců. Mně osobně přijde sympatičtější podporovat obyčejné jezdce v jejich skvělých výkonech.

Váš šéf Stephan Schaller nedávno prohlásil, že BMW nemá zájem vstoupit do MotoGP. Nemrzí vás to?
Myslím, že nakonec s podporou privátních týmů dosáhneme víc než prostřednictvím obrovských investic do jednoho velkého šampionátu. Po závodech, které se už odjely, máme opravdu skvělou zpětnou vazbu a všichni jsou naší podporou nadšení. Nemáme důvod to měnit.

Jak vlastně vznikla myšlenka BMW Motorrad Days?
Každý, kdo jezdí na motocyklu, je součástí určité komunity. Svou radost chceme sdílet s ostatními. Když jsme před 15 roky poprvé pořádali sraz BMW, tenkrát to bylo v Seefeldu, řekli jsme si, že se chceme potkat se svými zákazníky. Setkání se postupně rozrůstalo, přesídlili jsme do Garmische a letos tu můžete potkat kolem 40 000 lidí.

Jak se sraz za tu dobu změnil?
Ještě před pěti lety to vypadalo docela jinak. BMW mělo tehdy pověst spíš konzervativní značky, takže i věkový průměr návštěvníků byl podstatně vyšší. Dnes tu všude kolem sebe vidíte mladé lidi, obrovsky důležitá je custom scéna. Ta změna je opravdu velká.

Můžete přiblížit, co znamená organizovat setkání pro 40 000 lidí?
Přípravy začínají vždy na podzim předchozího roku. Na přípravě akce se za BMW Motorrad podílí tady v Garmischi zhruba 50 lidí, vlastní organizační tým je ale daleko menší. BMW Motorrad Days připravuje pět lidí po celý rok.

Jaká část programu vás nejvíc baví?
Program je, myslím, výborný, ale největší radost mám z toho, když potkávám motocykly jiných značek. Že se tu i fanoušci KTM, Yamahy nebo Harleye cítí dobře. To je pro nás velmi důležité.

Co můžeme očekávat do budoucna?
Mě těší, že se vrátily závody ve sprintu na 1/8 míle. Určitě chceme v Garmischi zůstat. Pro město to není jednoduché – 30 000 motocyklů a zhruba 40 000 návštěvníků představuje určitou zátěž, ale paní starostka je velmi vstřícná. Za spolupráci s městem jsme velmi vděční. Zůstaneme zde určitě minimálně do roku 2018.



Kdo je Dr. Ralf Rodepeter

Narodil se v Heilbronnu. Během studií ekonomie a matematiky si přivydělával restaurováním veteránů. Po získání doktorátu z ekonomie pracoval na různých marketingových pozicích u BMW. Do dubna 2014 vedl mnichovské muzeum a divizi BMW Classic. Nyní je ředitelem marketingu a produktového managementu BMW Motorrad. Za jeden z nejlepších zážitků v sedle motorky považuje účast na GS Trophy za řídítky R 80 G/S Paris Dakar z roku 1984.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Africa Twin sklidila v prvních testech výhradně pozitivní recenze, až to vypadalo, jako kdyby neměla…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: