MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Sacha Lakic: Designové trendy mě nezajímají

Technika

07.09.2015

Pro motocykl-online.cz odhaluje svoji novou Hondu CX500 GTS, shrnuje, co má práce designéra společného s hudbou, a objasňuje, proč se vyhýbá módním trendům. představujeme Sachu Lakice, zřejmě nejslavnějšího technického designéra současnosti.

Na jedné straně je zadání výrobce, na druhé straně zákazník, vy mezi nimi sedíte s tužkou v ruce nad prázdným papírem a snažíte se skrze design najít jejich společnou řeč,“ charakterizuje Sacha Lakic složitou výchozí pozici motocyklového designéra, jehož hlavním úkolem je neživému stroji vtisknout duši. Co je spojnicí mezi racionálním kalkulem konstruktérů a naším zalíbením na první pohled? Co dává motocyklům formu, tvar a krásu? Je to móda, je to odkaz historie, nebo snad seberealizace designérské celebrity?

V čele orchestru

Sacha na tuto otázku neodpovídá jednoduše. Spojnicí mezi tvarem a funkcí, vnějším vzhledem a vnitřní konstrukcí nemusí být hned nějaká vzletná idea nebo snaha o sebestředné prosazení vlastní vize. „Jako designér jste vlastně v roli dirigenta hudebního tělesa. Všichni konstruktéři mají své požadavky, což vytváří problém, jak je všechny sladit. Přitom jej musíte vyřešit ke spokojenosti všech. Vaše úloha spočívá v tom, abyste pomocí designu spojil všechny hlasy do jednoho jasného výrazu, libozvučného tónu, který přinese lidem potěšení. Designér musí myslet na lidi a mít neustále na paměti, že věci, kterými se obklopujeme, mají vliv na to, jak se cítíme.“

4CwGJ4o4QlU

Tato jednoduchá myšlenka není při pohledu na řadu designérských kreací zdaleka tak samozřejmá. Ostatně i Sachovy první práce pro ateliér Alaina Carrého ukazují, že kompromisu je třeba se učit. Právě cit pro detail, texturu jednotlivých materiálů, práci s tvarem i barvami jsou tím, co tvarosloví Sachových návrhů definuje dominantním způsobem. „Co jsem se postupně naučil, je zkušenost, že estetika nikdy nesmí být na úkor praktičnosti,“ přiznává s překvapivou pokorou.

Zároveň vysvětluje, že designér není nějaká rozervaná, od reality odtržená osobnost. Tohle klišé neplatí: „Ve všech svých projektech se zabývám historií značky. Pokouším se porozumět, odkud ten který motocykl přichází a kam směřuje. Snažím se přečíst DNA stroje i jeho výrobce, to je pro mou práci naprosto klíčové. Sázím spíše na kontinuitu než na radikální zlomy.“ Dobře je to vidět na Sachově nejnovějším projektu, právě dokončené přestavbě Hondy CX500 GTS.

Seznam kapitol

Voxan a Honda

CX500 je jednoduchým motocyklem, jemuž na první pohled dominuje motor. Právě dvouválec je v  přestavbě klasického, 32 let starého biku na café racer zásadní. „Design CX je určen tím, že motocykl je vlastně výkladní skříní motoru. Ten je jeho srdcem a já jsem chtěl, aby právě on hrál první housle. Proto žádná kapotáž ani žádné další zbytečnosti.“ Honda CX svým tvaroslovím upomíná na možná vůbec nejslavnější Sachův jednostopý projekt – design francouzských motocyklů Voxan. Všimněte si třeba komponentů v temně rudém odstínu nebo matné barvy. „Skutečně je tu několik podobností. Barva funguje jako způsob kódování. Proto jsem jak na Voxanech, tak na CX pracoval s barvou komponentů podobně. Barva tu není od toho, aby na sebe strhávala pozornost nebo něco zakrývala, ale aby dala vyvstat mechanické funkci konkrétního dílu, jeho pozici v celku stroje. Chtěl jsem zdůraznit technickou stránku motocyklů – barva je v tomhle případě součástí mého rukopisu.“

Preference techniky má ovšem hlubší souvislost. Je totiž příčinou toho, že se Sacha příliš nezajímá o módní trendy. Nejsou důležité, protože zdroje pro návrh čerpá jak z historie a kontextu jednotlivých navrhovaných strojů, tak ze své kreativity. „Ne, o trendy se prostě nezajímám. Pro mě je módní trend něčím, co se odehrává nyní. Když ale navrhuješ nějakou věc, nemůžeš přemýšlet o tom, co je teď, protože lidé chtějí hezké věci – a zvlášť motocykly – používat dlouhou dobu, mají k nim vztah, chtějí s nimi žít, jak dlouho to jen půjde. Na tohle žádné trendy neberou ohled. Proto jsou pro mne móda a trendy ztrátou času.“

Seznam kapitol

Jak se stát designérem

Přemýšlet dnes tak, jak se bude přemýšlet za několik let, právě tohle je důležitou součástí procesu návrhu. „Abyste se stali úspěšnými designéry, musíte dost tvrdě pracovat hlavou. Dát motocyklu duši znamená velmi dobře rozumět jak technické stránce, tak emocím, které jsou s ním spjaty. Při kreslení se spoléhám na svoji intuici, ale je to risk, protože nikdy přesně nevíte, jak to nakonec dopadne a jestli bude mít návrh úspěch.“ Přitom by se mohlo zdát, že tuto tvůrčí nejistotu spolehlivě vytlačil příchod takřka všemocné výpočetní techniky. „Ale počítače přece ještě nikdy nikoho neudělaly kreativnějším nebo nápaditějším. Computery proměnily způsob designérské práce, ale jen v tom smyslu, že urychlily proces navrhování a usnadnily některé jeho fáze. Pomáhají nám také vytvářet realističtější vizualizace, s nimiž se pak v představách snadněji pracuje. Kreativní samozřejmě musíte být sami. Na tom se nezměnilo vůbec nic.“

Kreativitou to ovšem nekončí, nýbrž spíše začíná. Při návrhu konceptu motocyklu je totiž vždy důležitá týmová práce. „Designová studie je výsledkem práce lidí, které mám kolem sebe. Přitom je potřeba si dát pozor na to, aby se původní myšlenka v průběhu navrhování neztratila nebo se nějak nezdeformovala. To se může stát velmi snadno.“ Když se neztratí, pak mohou být věci skutečně krásné a zároveň funkční. A s tím souvisí i možná vůbec nejdůležitější designérská zkušenost: „Obklopujme se věcmi, které máme rádi. Můžeme se klidně vykašlat na trendy a módu – proč by měl někdo jiný rozhodovat o tom, co by se nám mělo líbit?“

Seznam kapitol

Kdo je Sacha Lakic

Ačkoli se před jednapadesáti lety narodil v Bělehradě, vyrůstal v Paříži, kde Sachův otec působil jako módní návrhář. Zprvu pracoval pro Peugeot v oddělení interiérů. V roce 1986 nastoupil do ateliéru Alaina Carrého, kde se podepsal třeba pod futuristickým konceptem Axis s motorem Yamaha.

To předznamenalo další spolupráci s francouzským výrobcem skútrů MBK na bázi techniky Yamahy. Přišla první ocenění (např. cena francouzského institutu za průmyslový design Janus) a poté založení vlastního studia v roce 1994. Návrhy pro Piaggio (skútr Red Zone) a Bimotu (DB3 Mantra) jej rychle proslavily, přišly první velké zakázky z oblasti interiérového designu a rovněž prestižní projekt Voxanu (modely Roadster, Black Magic, Charade Racing).

Od roku 1996 Sacha pracuje pro exkluzivní nábytkové studio Roche-Bobois. Mimořádným projektem je i spolupráce s G. P. Pastorem, který v roce 2000 koupil značku sportovních vozů Venturi. V poslední době se rovněž věnuje architektonickým návrhům. Posledním velkým motocyklovým projektem je Voxan Wattman z roku 2013. Ve volnu rád jezdí na svém Voxanu Black Magic nebo H-D Breakout, ve městě ale preferuje skútr TMax. Mluví čtyřmi jazyky a právě se učí španělsky. Je držitelem desítky mezinárodních ocenění za design. www.lakic.com

Za spolupráci při přípravě tohoto článku děkujeme Åsovi Wetterwaldovi.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: