MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Komentář: Nové Čezety – návrat legendy, nebo jen marketing?

Zaostřeno na téma

05.04.2015

Na trhu se objevila nová dvoutaktní endura ČZ. Kdo by neměl radost z toho, že je možné si konečně koupit moderní, konkurenceschopný český motocykl. Navíc tak věhlasné značky jako je ČZ. Jenže to má jeden háček.

„Motocykly ČZ se vrací v limitované sérii moderních dvoutaktních enduro a motokros motocyklů v kubaturách 125, 144, 250 a 300 ccm. Motocykly jsou sestavovány ručně, na zakázku. Jedná se o špičkové závodní stroje, endura jsou včetně TP.“ Tento text si můžete přečíst u inzerátu na prodej ČZ XC 300 na jednom z největších tuzemských inzertních webů s motocykly. Zdá se, že ČZ znovu začala vyrábět soutěžní endura a díky exkluzivitě lze očekávat „špičkovou“ techniku.

Už dříve některé tuzemské motocyklové servery informovaly o „chystaném návratu značky ČZ“ (motorkari.cz). Na první pohled je to výborná zpráva, jenže není tak docela pravdivá. Ve skutečnosti jsou totiž prodávány loňské modely italské továrny TM-Racing.


„Návrat ČZ v limitované sérii“ se nekoná, protože historii československých motocyklů připomínají pouze polepy a jiné víko spojky a zapalování s logem ČZ. Jenže tím technický vývoj končí. Server motorkari.cz informoval o tom, že motocykly budou mít české komponenty („řetězové sady, řídítka, svíčky, pneu…“). Tak ale nový motocykl nevznikne. Řídítka nebo svíčka přece z italského stroje TM český motocykl ČZ nedělají. Stejně jako se ze Suzuki RM-Z450 nestane použitím jiných řídítek dejme tomu Honda CRF450R.

Na stránkách prodejce najdeme u „nových ČZ“ tento popis: „špičkový motocykl s osvědčeným italským motorem TM“. To budí dojem, jako kdyby ČZ používala motor TM, avšak podvozek (a další komponenty) byly tuzemské konstrukce či výroby. Tento dojem ještě víc posiluje článek popisující výběr italského motoru pro novou ČZ na serveru gtmotocross.cz („ČZ v tomto prvním kroku schválila postup, kdy se pro motorku vybere vhodný „dárce“, ideálně se srdcem z Evropy, bijícím ve dvoutaktním rytmu.“). To je ovšem zavádějící informace. Není pravda, že motocykly ČZ dostaly nový motor TM, protože se jednoduše jedná o loňské motocykly TM, které dostaly pouze nové polepy a víka.

Můžete samozřejmě namítnout, že tohle je běžná praxe. Pokud se dejme tomu KTM vydává za Husqvarnu, proč by se nemohla TM vydávat za ČZ? Domníváme se, že tohle úplně nesedí, protože ačkoli Husqvarna skutečně používá techniku KTM, nemá pouze jiné polepy a víka, ale skutečně přináší odlišná technická řešení – např. přepákování a jiný tvar sání. I tyto malé technické rozdíly v konečném důsledku znamenají u vyrovnaných soutěžních strojů poměrně odlišný charakter motocyklů (viz test KTM 350 EXC-F a Husqvarny FE 350 v MC č. 4/2015). Nehledě na to, že koncern KTM Sportmotorcycles AG investuje opravdu nemalé peníze do povědomí o značce Husqvarna, jehož součástí je i – řekněme to trochu pateticky – úcta k historii značky (viz video). U TM–ČZ ale žádnou takovou iniciativu nevidíme – ani technickou, ani historickou.

Ve výsledku se tedy nejedná o žádné nové motocykly ČZ, ale pouze o marketingový projekt, který využívá jméno věhlasné mrtvé značky pro prodej vlastních starších produktů. Ing. Martin Molcar nás také upozornil na to, že podobný postup se objevil již dříve, když byla např. v roce 2010 stopětadvacítka TM převlečena za kdysi věhlasnou značku TGM.

To by nemuselo být úplně špatně, je chvályhodné, že se někdo snaží oživit výrobu slavných českých motocyklů nebo alespoň povědomí o nich. Možná společnost M.C.F., která za projektem ČZ-TM stojí, do budoucna opravdu zamýšlí postavit vlastní motocykl ČZ s motorem TM. To by byl skutečně odvážný a zajímavý projekt, který bychom si sami přáli a rádi jej podpořili. Jenže zatím tomu nic nenasvědčuje. Možná tak mohl být zvolen citlivější postup. Stálo by za úvahu nabízet například endura pod jinou značkou a zatím se pustit do vývoje vlastního podvozku. Ostatně například ve Francii se motocykly TM prodávají pod značkou EvoSet.

Ale čert to vem, řeklo by se. Nad celou kauzou ČZ-TM můžeme mávnout rukou. Pár lidí bude nadšených, že se alespoň něco se značkou ČZ děje a ona zdánlivě neupadá do zapomnění. Jenže tu je ještě jeden negativní efekt. V jednom z článků o tom, že „motocykly ČZ chystají novou tvář,“ se dozvíme toto: „každopádně pravdou je, že od českých konstruktérů se těžko něčeho dočkáme“. Domníváme se, že toto každopádně pravdou není. Poraženecká rétorika o neschopnosti českých konstruktérů a malé české zemičce ve stínu motocyklových velmocí není na místě, a proto nemůže sloužit jako obhajoba potěmkinovské motocyklové produkce pomocí nových nálepek. A už vůbec ne jako hodnocení každodenní práce mnoha schopných, poctivých a šikovných lidí z motocyklové branže, které každý den potkáváme.






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: