Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 10/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Vybíráme naked do 200 000 Kč
Rozhovory: Marquez, Staša
Test sportovně-cestovních pneu

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Roadracingová premiéra: Dymokury 2014 pohledem nováčka

Reportáž

25.09.2014

Závodění na přírodních okruzích je zejména o naprosté sebekázni a záplavě adrenalinu. Jak takový roadracingový podnik vypadá, zjistíte v jedinečné reportáži z dymokurského okruhu 2014 v podání Honzy Nehasila!

Nabitý týden

Před odjezdem na svůj první roadracingový závod jsem byl trénovat dva dny s agenturou Racetrack v Mostě, abych po měsíc a půl dlouhé pauze od motorek dostal opět stroj do ruky. Plán zněl jasně, v klidu odjet co nejvíc kol a hlavně motorku nerozbít, jelikož nebyl žádný čas na opravu motocyklu. Vše vyšlo na jedničku, dokonce jsem si zajel osobák 1:48,9 a v závodě SSP si dojel pro 3 body za 12. místo.

Středa byl odpočinkový den, který jsem strávil přípravou biku. Ve čtvrtek už proběhl přesun do Dymokur. Dorazili jsme až za tmy. Naštěstí Riči a Chupa už tu byli a měli centrálu, takže světlo a hlavně muzika už jela v plném proudu. Místo v padoku nám podržel Luboš Jelínek, což bylo skvělé.  Postavili jsme stan, vyložili vše z auta, připravili spaní a pak už začala párty, jak už to tak na přírodňácích bývá.

Celý pátek jsme měli čas na zvládnutí administrativní a technické přejímky. Tu jsme až na malé problémy spojené s nováčkovskou daní zvládli. A jelikož nám zbylo skoro celé odpoledne a kocovina neustupovala, padlo rozhodnutí, vzít si plechovku piva a projít si celou trať pěšky. Každou zatáčku jsme si detailně prohlédli a vymysleli, jak to teda mám jet. Realita za řídítky byla ovšem o dost jiná.

Seznam kapitol

Sobotní tréninky

V sobotu před námi byly dva tréninky. Do prvního jsem vyjel s nemalou nervozitou, jelikož trať byla na spoustě míst vlhká a my se rozhodli jet na suchých pneumatikách (stejně jako většina konkurence). Pomalu jsem kroužil, abych dostal trať do hlavy a zkoušel zrychlovat. Na vlhké trati ale plný plyn znamenal poslat zadní kolo okamžitě do smyku, zkrátka masakr. V hlavě mi pořád běželo: „přeci s tím nefláknu hned v prvním tréninku jak nějaká lama“. Přejetí spáry v asfaltu na cílové rovince na vytočenou šestku znamenalo zavlnění motorky, které na jistotě moc nepřidávalo. Časomíra nešla, ale kola jsme měřili a věděli jsme, že jedu cca 1:16, což nebylo špatné. Odpoledne již trať oschla, nastal tedy čas, řádně zatopit. Mezitím jsme ještě změnili převod do síly o tři zuby. Motorka ožila tak, že se i na dvojku zvedala na zadní – laborování s převodem jsme tak vyřešili. Ovšem nováčkovská daň si vybírala své. Orientace ve vysokých rychlostech mi dělala problém, trefovat brzdné body mi také moc nešlo. Výsledkem bylo, že jsem většinou brzdil moc brzy a párkrát naopak moc pozdě. Best lap jsem vylepšil na 1:12, což znamenalo 19. pozici na roštu z 25 kvalifikovaných motorek. Po Chupově pádu v retardéru však bylo bohužel jasné, že do závodu už nenastoupí. Tím se přede mnou uvolnilo jedno místo.

Seznam kapitol

Tak, a je tu neděle

Žádný warm-up, prostě rovnou závod a na plných 17 kol, což je docela porce. Počasí zatím drželo a já byl rozhodnut, pokusit se v závodě zajet pod 1:10 na jedno kolo, ale hlavně dobře odstartovat. Na startu se opět dostavila nervozita. Ale naštěstí jsem nebyl na startu sám, přítomnost týmu na roštu mně dostalo docela do pohody. Start do zahřívacího kola se mi vcelku povedl, ale celou jedničku jsem jel po zádech a věděl jsem, že s použitým převodem bude problém, udržet přední kolo na zemi. No nic, přijíždím na rošt, rozsvěcí se červená světla a zhasínají. Mám dobrou reakci, ale bojím se, abych to nepřetáhl a nedávám dost plynu. Mám pouze průměrný start, díky kterému se posouvám o čtyři pozice dopředu. V první zatáčce zjišťuji, že tihle kluci nejsou žádná ořezávátka a umí závodit!

Závod se vyvíjí dobře, mám jistou 15. pozici s velkým náskokem na 16. Petra Košťála, ovšem také velkou ztrátu na 14. pozici. Díky tomu, že mi kluci na tabuli ukazovali časy, jsem věděl, že jedu skoro pořád 1:11. Zrychlit už mi však nešlo, jedině za cenu, že bych porušil svoje předsevzetí, že pojedu „na jistotu“ . V sedmém kole došlo ke kolizi dvou jezdců, po níž jeden z nich skončil na zemi a z jeho motocyklu unikl olej na trať. Závod je přerušen a čeká se na restart. Pauza je dlouhá a blíží se velký černý mrak. Když už je trať skoro připravená, tak začíná pršet. Dostáváme tedy čas na přezutí motorky, to se nám daří ve skvělém čase. Kluci pracují perfektně. Ne, že by se mi chtělo, jet sůj první závod na přírodním okruhu za mokra, ale co se dá dělat, „musím“.

Je čas na zaváděcí kolo a motorka funguje dobře, i když mám obě mokré gumy DOT „prales“, jedna 05 a druhá 07. Na roštu mi už patří 15. pozice, tentokrát vyjíždíme do dvou zahřívacích kol. Jede se mi překvapivě skvěle, sám to nechápu, jen na „státovce“ je potřeba, vyhýbat se vyjetým kolejím, které jsou plné vody. Na konci druhého kola, když už jedu kolem benzinky a psychicky se připravuji na start, traťáci opět vyvěšují červené vlajky. Hned si říkám: „To snad ne!“ Za mnou bohužel došlo k těžkému pádu dvou jezdců. Dojíždím na start a už tuším, že je zle, závod je po signalizaci Indiána a Marka zrušen. Pořadí tedy zůstává stejné, jako po prvním přerušení, což znamená při mé premiéře 15. místo a 0,5 mistrovského bodu! V závodě jsem dosáhl best lapu 1:11,1 a rychlostního průměru necelých 156 km/h, což je oproti klasickému okruhu šílenost.

Závěrem bych chtěl moc poděkovat mému týmu. Bez kluků, kteří mi pomáhají, bych jet nemohl. Všem, kteří se na mě přijeli podívat a fandit včetně redakce Motocyklu a také svojí přítelkyni, která mi dělala umbrella girl. To, jestli bude nějaké příště, je zatím ve hvězdách. Bez sponzorské podpory a to ať už finanční nebo materiální to bude těžké. Proto se musím přes zimu nejenom dobře připravit po fyzické stránce, ale také se musím zaměřit i na tuto druhou neméně důležitou část závodění.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Karel Abraham přesedlal z produkční Hondy RC213V-RS třídy Open MotoGP na superbikovou verzi BMW S…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: