Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 10/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Vybíráme naked do 200 000 Kč
Rozhovory: Marquez, Staša
Test sportovně-cestovních pneu

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Pavel Suchý: Nejen o cestě kolem světa

Rozhovor

22.09.2014

Pavel a jeho Jawa šťastně dorazili z jejich cesty kolem světa do Čech. Původně měl Pavel začít spřádat plány na další putování. V té chvíli netušil ještě ani on, že výprava, na kterou se vzápětí vydá, nebude plánovaná. A že rozhodně nepovede tam, kam by to jeho dobrodružné srdce táhlo. Totiž na oddělení plzeňské onkologie.

Místo plánovaného závěru cestopisu (článku o technickém stavu motocyklu včetně jeho kompletní rozborky a dalších materiálů) vám přinášíme intimní povídání o životě na cestě, ze které se nemusíte vrátit. A jedním dechem dodáváme, že příště už budeme otiskovat jenom další možná trochu bláznivé, ale rozhodně skvěle napsané Pavlovy cestopisy.

Pavle, krátce po tvém návratu ti diagnostikovali rakovinu. To není zpráva, která by člověka po příjezdu z roční expedice zrovna potěšila.
Myslím, že ta asi nepotěší ani po návratu ze sámošky, ne? Na druhou stranu jsi po takovém výletě tolik otlučenej a odrzlej, že tě to zase kdovíjak nepoloží. Prostě další výzva a ty jen musíš leccos přeplánovat a přehodnotit. Stejně jako sólo cestu kolem koule ji nemusíš přežít, ale pokud ji dáš, může tě jen obohatit. Jen to asi nebude taková show, že jo?

Musím přiznat, že kromě tvého putování jsem ti záviděl i to, jak hodně jsi zhubnul. Cítil jsi po cestě nějaké příznaky? Napadlo tě, že se blíží průšvih?
Shodil jsem asi 14 kg. Že něco není úplně „cajk“, jsem tušil zhruba od konce Asie, ale kašlal jsem na to – v první řadě bylo nutné dojet. Takovou estrádu jsem ale nečekal, to je fakt. Podle lékařů jsem asi dobrej kus, prý jsem to nemusel dojet vůbec. O důvod víc věřit, že tý potvoře „podělám“ záda.

Říká se, že podobná svinstva (prosím čtenáře o prominutí) přicházejí vždy po nějaké dlouhodobé zátěži či stresu. Myslíš, že tak náročná cesta mohla být spouštěčem? Šel bys do toho znovu, kdybys něco tušil?
Jasně že šel. Výlet na Jawě za to nemůže. Jestli na té teorii něco je, tak to určitě nebylo zátěží na cestě. Ta byla občas náročná, ale ve srovnání s věcmi, které jsem dlouhodobě řešil léta předtím, to byl jen ozdravný zájezd ROH.

Moje bábi by řekla: to máš z těch tvých dvoutaktů smradlavých… kdybys jezdil na čtyřtaktu, chytil bys leda chřipku.
Ále – kulový! Při vší úctě k tvojí bábi, pochybuju, že znala rozdíly. Je pravda, že mám motory, co se neflákaj a nevynechávaj každou druhou otáčku, rád a že s nimi mám najeto asi čtvrt míče kilometrů, ale určitě to není většina mého kilometrového proběhu. Ostatně podívej se do endura nebo na Erzberg… teď mě vlastně čeká asi ráj. Podle lékařky mám při chemoterapii povoleno pivo a lehkou aktivitu, ideálně v lese – takže vidíš, enduro léčí, dvoutakt uzdravuje.

Kam by ses vrátil? Respektive kde na světě bys zůstal žít? Našel jsi takové místo?
Nenašel. Jsou místa, kde bych uměl na čas zakotvit a rád, třeba v Ekvádoru (Cuenca) nebo i takový Vladivostok by mě lákal, ale natrvalo by to mohla být třeba Amerika (USA), ovšem ta stará, která už se nevrátí. Ta dnešní už není Amerikou. Hodně nadějí jsem třeba vkládal do takové Argentiny, ale je to zahrada stejně zplundrovaná jako ta naše. Prostě si nevybereš.

Proč právě Argentina?
Měl jsem ji za drsnou zemi plnou přistěhovalců, podobnou starým Státům, kde se drží u moci stále zdravý rozum. Ta první část platí, ale druhá už dávno ne. Lidé v pohodě, ale režim, který podruhé vede zemi s vlastní ropou ke státnímu bankrotu, mě moc neoslovuje…

Existuje na téhle planetě místo, kam tě to ještě táhne? Kam pojedeš příště?
Toho by bylo, ale zatím moc neplánuju. Však víš, ono se teď moc plánovat nedá.

A když, tak opět v sedle veteránu, nebo máš v hlavě jiný šílený nápad?
Tak například se už léta chystám sednout do svého Moskviče 408 a vyrazit do Bulharska pro náhradní díly. Ale než se k tomu dostanu, nebudou už díly na „čtyřistaosmičku“ ani tam! Na vysvětlenou – v Rusku už je na M408 prd, v BG se to kdysi vyrábělo licenčně.

Kde tvá Jawa vlastně skončila. Určitě k ní máš po tom všem citový vztah.
To jsem si myslel taky… Motorku jsem na nějakou dobu půjčil Muzeu saských vozidel v německé Saské Kamenici (Chemnitz), kde je právě pěkná expozice „JAWA – Janeček und Wanderer“, ale když jsem se tam byl nedávno podívat, přišla mi najednou moje Jawa obležená zvědavci jako motorka někoho úplně cizího.

Plánoval jsi o své cestě vydat knihu. Doufám, že se tento sen nevytratil a my s tebou budeme moci celou cestu absolvovat ještě jednou na jejích stránkách. V jaké fázi jsou přípravy a kde budeme moci knihu objednat?
Na knížce se, byť zvolna, jak to situace dovoluje, pracuje. Především proto stále držím živé stránky jawakolemsveta.cz, ač to není úplně zadarmo.

Máš spoustu fanoušků, kteří ti fandili na tvé první cestě a kteří ti budou držet palce i nyní. Kam ti mohou poslat slova podpory či přátelský pozdrav?
Kdo hledá, najde, myslím.

Zatímco většina z nás se vymlouvá na své nevhodné stroje, peníze či nedostatek času, ty jsi objel svět na prachobyčejném starém motocyklu a za náklady, za něž pořídíme ojeté BMW, navíc v relativně krátkém čase. Ukázal jsi nám, že to jde, stačí jen nebát se své sny zrealizovat. To už je pro začínající cestovatele velké poselství. Máš pro ně ještě nějaký tip?
Nejdřív bych poopravil ty náklady – za ně můžeš mít nové BMW, ale co je to proti osmi měsícům samotky s nadstandardním příkrmem prachu, potu a špíny, že? Ano, jsem prvním a zatím jediným z našich českých deseti milionů, který to dokázal na motorce objet, navíc sám a bez asistence a GPS. Ukázal jsem, že to jde, jen se nepo... A o to šlo především. Univerzální moudra asi ale nečekej. Upřímně – myslíš, že se tím něco změní? Vůbec nic, protože kdo chce, hledá způsoby, kdo ne, hledá důvody. A tak to bude vždycky. Jen jediné z těch všemožných diskuzí zmizelo – že to prý nejde!

Svoji současnou cestu sis nevybral. O to více ti za celou redakci a naše čtenáře přeju, aby ses z ní brzy a v pořádku vrátil. Díky za rozhovor!
Díky. Pošlu ti tam odsud pohled, chceš?

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Africa Twin sklidila v prvních testech výhradně pozitivní recenze, až to vypadalo, jako kdyby neměla…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: