Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 10/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Vybíráme naked do 200 000 Kč
Rozhovory: Marquez, Staša
Test sportovně-cestovních pneu

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Kawasaki ZX-10R Toma Sykese: Bestiální vítěz

Technika

23.07.2014

Přesně 20 let poté, co Scott Russell získal pro Kawasaki poslední titul mistra světa, následoval jej loni Tom Sykes. Svezli jsme se na jeho vítězné ZX-10R. Byl to brutální zážitek.

Určitě si vzpomínáte na to, jak v infarktovém finále 2012 prohrál Tom Sykes titul s Biaggim o pouhého půl bodu. Titul nezískal, jeho výkony ale vzbudily respekt. Vloni už neponechal nic náhodě a v posledním závodě v Jerezu stvrdil dvojitým pódiovým umístěním a 23bodovým náskokem na druhého Lavertyho svůj triumf ve světovém šampionátu. Bylo to zároveň i vítězství pro Kawasaki, takže oslavy v zeleném stály za to. Druhý den ráno připravuje trochu ospalý, ale pozitivně naladěný tým obě Sykesovy ZX-10R ke krátkému novinářskému testu – dvakrát tři kola. PR manažer Martin Lambert upozorňuje, že nejde o to závodit, ale normálně se svézt. Ostatně poslat Kawu do kačírku by byla opravdu škoda – stroj je výsledkem pozoruhodného vývoje. V roce 2011 dokázala Kawasaki vyhrát jen jediný závod na Nürburgringu a dosáhnout celkově 13. příčky v mistrovství světa. Pro rok 2012 byl ovšem Sykesův tým nově uspořádán – šéf Marcel Duinker a za motor a šasi zodpovědný Danilo Casonato mohli zúročit své zkušenosti z MotoGP. Rozhodující progres se odehrál i v technické oblasti: byl zaveden systém ride-by-wire, výrazně se zlepšila i zpětná vazba a celková trakce předního kola.

Na konci rovinky je potřeba zabrzdit do vracečky z 280 km/h a podřadit až na dlouze zpřevodovanou jedničku. Precizní závodní Bremba zabírají s impozantní silou a přitom se dávkují neskutečně lehce pouhými dvěma prsty. Tuhá, a přesto přesně reagující přední vidlice Showa odolává nadměrnému potápění při brzdění a ZX-10R i při razantním brzdění jede jako po kolejích. Necítíte žádný neklid, vibrace nebo nestabilitu zadku, a to i přes to, že přední kolo je zatíženo 56 % celkové hmotnosti. Sykes navíc využívá brzdění motorem, čemuž napomáhá i výfuková přívěra, která je ale zavřena jen při brzdění. Kawa se nechá naprosto přesně navést do zatáčky za současného brzdění, které lze dávkovat s neuvěřitelnou přesností. Podřazovat můžete bez spojky, což je ale v SBK už standardem. Vše zajistí elektronika motoru pomocí meziplynu. Pravou rukou tak ovládáte jen brzdu a meziplyn neřešíte.

Otáčkoměr a signalizace řazení jsou dobře umístěné v zorném poli – vidíte je jasně a zřetelně. Výkon superbiku vám ale čas na podrobné studování údajů displeje rozhodně nedopřeje.

Při zatáčení naprosto jasně víte, co se děje s předním kolem. Superbike se neuvěřitelně snadno sklápí do zatáčky (jasnou ochotu zatáčet má ale i sériovka) a překvapí vás, s jakou samozřejmostí jde do těch největších náklonů. Průjezd zatáčkou je tak precizní, že dokážete stopu volit s přesností na centimetry. Prudce měnit směr v překlápěčkách jde úplně snadno. Sériová ZX-10R je skvěle ovladatelná, ale tenhle bike je někde úplně jinde. Je to bestie, která rozhodně nesnese žádné kompromisy. O tom se přesvědčíte nejpozději na vrcholu zatáčky, kdy se ukáže, že Kawa potřebuje drsný jezdecký styl.

Musíte jet tvrdě – brzdit daleko do zatáčky, pak prudce a rychle do náklonu, za zlomek vteřiny už zase naplno. Přesně na tenhle styl je naladěn podvozek i přizpůsobena elektronika. Na trhavé přidávání plynu reaguje Kawa nervózně, musíte jí dávat jasné pokyny. Plynulé tempo nefunguje – když pozvolna zatočíte, zůstanete dlouho v náklonu a zbytek přenecháte kontrole trakce, tak skutečně rychlí nebudete. Musíte jet nekompromisně a tvrdě. Zadní pružicí jednotka je ve srovnání s přední vidlicí nastavena spíš měkce, trakce spíná pocitově dost brzo, je totiž nastavena na maximální trakci v menším náklonu a na rovince, když je pneumatika schopna přenést co nejvíc výkonu. Sykesův jezdecký styl je charakteristický tím, že jakmile pneumatika poprvé uklouzne, podrží plyn ve stejné poloze tak dlouho, dokud znovu nezíská grip, teprve při dalším uklouznutí víc přidá. Když se tomuto stylu přizpůsobíte, jede Kawa neuvěřitelným způsobem. Jakmile na vrcholu zatáčky vezmete za plyn, zachroptí čtyřválec podobně jako twin nebo crossplane čtyřválec R1, ačkoli se jedná o standardní screamer s konvenčním zapalováním. Příčina „véčkového“ projevu spočívá v řízení škrticích klapek. Zatímco na sériovce jsou oba páry klapek spojeny, na závodním stroji jsou ovládány systémem ride-by-wire odděleně, kdy elektronika může přizpůsobit vzájemnou polohu klapek co možná nejvhodnějšímu průběhu výkonu na výjezdu ze zatáčky. Při plném plynu se klapky navzájem synchronizují, aby byl k dispozici maximální výkon. Synchronizaci polohy klapek poznáte i po sluchu.

Konstantní a mohutný brzdný účinek začíná u správné údržby – mechanici ručně čistí brzdiče každý den.

A také podle toho, jak brutálně Kawa zatáhne. Od 8000 1/min jde za plynem s takovou razancí, že nevíte co dřív, takže třeba sledovat otáčkoměr je naprosto nemožné. Už v roce 2012 měla ZX-10R na výstupu z převodovky 236 koní, vloni dokázali technici Kawasaki navýšit výkon o další čtyři koně i díky lehčím zdvihátkům a ventilovým pružinám, které umožnily zvýšit maximální otáčky o 500 1/min na víc než 15 200 otáček (kde leží nejzazší otáčkové maximum, technici v zeleném ovšem prozradit nechtějí).

Kvůli přenosu výkonu na zadní kolo musel být upraven rám. Na jeho levé straně je v místě uchycení zadní kyvky navařena výztuž, aby při přenosu síly na zadní kolo nedocházelo ke kroucení rámu. Sykesova ZX-10R má ještě jednu specialitu: zrychlení a zvedání předního kola reguluje zadní brzdou, kterou však jezdec neovládá pravou nohou, nýbrž levým palcem. Elektronická kontrola wheelie zasahuje velmi pozdě a je záchranou pro skutečně nebezpečné situace. Při souboji se vzpínající se bestií tak máte co dělat, abyste přední kolo udrželi na zemi. Využít všechny schopnosti biku se během několika málo kol nemůže podařit. Ačkoli se ZX-10R nechá vést do zatáčky s chirurgickou přesností, rozmazluje vás naprosto čitelnou odezvou podvozku a ovládá se skoro jako šestistovka, zůstává brutální motor a nekompromisní charakter podvozku těžko překonatelnou výzvou. Když se žene přes nerovnosti na jedné z rovinek, řídítka se prudce rozkmitají a hned si uvědomíte, že s tímhle bikem není radno si zahrávat. Brutální mistrovské nářadí je přesně určeno svému jezdci, precizní naladění na Sykesův jezdecký styl dá každému jinému pilotovi dost zabrat.

Vyztužení najdete také na levé straně rámu – zpevnění oblasti uchycení zadní kyvky zvyšuje torzní tuhost rámu.

„Množství našich dat se za poslední rok pořádně zvětšilo,“ pochvaluje si šéf týmu Duinker a naznačuje, že i v této sezoně chce být Kawa hodně vpředu. Zelená dominance v prvních třech závodech dokazuje, že ZX-10R je zatraceně dobře připravena i pro letošní boj o titul.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Africa Twin sklidila v prvních testech výhradně pozitivní recenze, až to vypadalo, jako kdyby neměla…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: