Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
MC 10/16 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Vybíráme naked do 200 000 Kč
Rozhovory: Marquez, Staša
Test sportovně-cestovních pneu

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Brough Superior 750: V zajetí rychlosti

Reportáž

16.06.2014

Ten film určitě všichni znáte, Anthony Hopkins a. k. a. Burt Munro je v něm nepřekonatelný, stejně jako jeho stařičký Indian. Podobné příběhy se ale dějí i dnes...

...Jen s jinými aktéry a jinými motocykly. Vášeň pro rychlost však zůstává. Byli jsme při tom!

O tom, že je značka Brough Superior opět na scéně, jsme vás informovali již v předchozích vydáních našeho časopisu. V nich jsme vám také představili současného majitele značky, znalce předválečných britských strojů a respektovaného obchodníka na trhu s veterány či jejich replikami, Marka Uphama. Méně se už ale ví, že Upham na starých motocyklech také sám jezdí a plní si s nimi své sny. Pokoření rychlostního rekordu na solném jezeře Bonneville v sedle „Baby Pendine“ mezi takové patří.
První rychlostní rekord kategorie AMA 1350 A-VG pokořil jeho Brough Pendine 1150 z roku 1931 již v roce 2011 – tehdy dosáhl s Ericem Pattersonem v sedle maximální rychlosti 129,98 míle v hodině (cca 210 km/h). O pár let později si vzal Mark do hlavy, že se na Bonneville ještě jednou vrátí: jak s velkým a nyní také částečně kapotovaným modelem, tak také s menší objemovou variantou, modelem Brough 750, do jehož sedla měl usednout náš britský kolega se šlechtickým titulem, sir Alan Cathcart. Stejně jako „velký“ Brough je jeho objemově méně narostlý sourozenec poháněn vidlicovým dvouválcem JAP, a díky svým parametrům i době výroby se tedy ideálně vejde do kategorie nahatých dvouválců do 750 cm3, jejichž motory byly vyrobeny do roku 1956. Před pár lety navíc FIM otevřela ještě jednu kategorii nepřeplňovaných twinů do 750 cm3, které se tým chtěl účastnit také. A jako třešničku na dortu chtěl Alan vyhrát kategorii částečně kapotovaných dvouválců, kde dosud drží rekord H-D se 108,931 míle za hodinu.

Motocykl na to ambice rozhodně měl: o jeho přípravu se postaral Sam Lovegrove, motorářský guru, který pravidelně chystá převodovky Honda a Chevrolet pro závodní vozy Le Mans a ve volném čase restauruje staré Ariely. Podvozek Baby Pendine byl vyroben v roce 1927 a úplně původně v něm byl uložen velký motor 1150 cm3. Za účelem pokoření rekordu si vzal ale Lovegrove do parády menší „véčko“ 750 JAP, jež za sebou mělo už beztak bouřlivou minulost. Tyto motory JAP totiž prošly v roce 1954 ostrou úpravou v italské závodnické dílně Etceterini. Po jejím zániku se po celé řadě těchto agregátů slehla zem, než se před pár lety objevily ve fabrickém obchodě raceshopu Scuderia Ferrari v Maranellu. Mark je koupil všechny…

Kompletně postavený stroj dorazil spolu s týmem do Utahu na konci září minulého roku. Díky vášni amerického herce a komentátorské hvězdy Jaye Lena mohly být stroje složeny a připravovány v jeho obrovských a skvěle vybavených garážích (www.jaylenosgarage.com). Jay Leno patří k velkým fanouškům motorismu a rychlostních závodů BUB Speed Trials především. Loni bylo navíc na startovním roštu celkem nabito – podnik slavil 10 let od svého založení. Za novodobými rychlostními závody motocyklů na jezeře Bonneville stojí svérázný chlapík Denis Manning přezdívaný „Big Ugly Bastard – BUB“. Manning byl léta do té míry frustrovaný z upozaďování kategorie motocyklů na převážně automobilových závodech SCTA Speed Trials, že se rozhodl udělat závody vlastní a čistě jednostopé. Nutil americkou motocyklovou federaci AMA, aby právě jeho závody uznala – a povedlo se.

Je večer před první měřenou jízdou a my rádi předáváme slovo jezdci siru Cathcartovi: V den našeho prvního startu panovaly takřka ideální podmínky. Vycházející rudé slunce zalévalo nekonečnou plochu na kámen ztvrdlého solného jezera. Grip je velmi slušný, ale stejně mám obavy, jak se s plochou vyrovná stařičký povozek jinak velmi lehkého motocyklu. Obě pneumatiky jsme nahustili na tři bary a pomalu s respektem rolujeme na start. Motor dosud běžel vlastně jen na měřicí stolici a při krátkých testovacích jízdách v Anglii. Nikdo z nás nemá ani tušení, jak rychlé to staré železo vlastně bude. Pro náš první start jsme zvolili dráhu na pět mil – vedlejší jedenáctimílová dráha je určená pouze Streamlinerům (přesně takovým, jaké známe z filmu V zajetí rychlosti). První míle je určená hlavně k tomu, abyste nabrali potřebnou rychlost, samotné měření probíhá mezi druhou a třetí mílí. Pro mě bylo důležité hlavně to, že Baby Pendine vůbec fungovala, popravdě neočekával jsem žádné skvělé časy. Ačkoli jsem ještě na druhé míli zrychloval, výsledná rychlost 97,260 míle špatným výkonem nebyla. Podle regulí AMA a FIMu musí druhá jízda následovat do dvou hodin od té první, a to v opačném směru. Brough se nyní pochlapil a ručička měřicího zařízení ukázala 105,004 míle v hodině, což nám zajistilo paradoxně hned dvě vítězství: nejvyšší průměrnou rychlost v obou směrech 101,132 míle v hodině a nejvyšší dosaženou rychlost na letmý kilometr 101,329 mil/h. Co na to říct? Nečekaný úspěch jsme museli v karavanu oslavit šálkem dobrého čaje…

Možná se vám bude zdát, že ty rychlosti nejsou žádná sláva. Odhlédneme-li od faktu, že jsou dosahovány na historickém motocyklu, je dobré také připomenout, že solné jezero leží ve výšce 1300 metrů nad mořem. Pro nepřeplňovaný motor to znamená regulérní úbytek 13 procent jeho výkonu, jinými slovy: u moře by můj Brough dosahoval bez problémů i 120 mil v hodině. Není divu, že většina rychlostních rekordů byla za starých časů pokořována právě na nekonečných pláních Daytony nebo Pendine. Samozřejmě při odlivu.

Nicméně zcela spokojeni ještě stále nejsme – chceme se s Baby Pendine zúčastnit ještě jednoho pokusu o rekord v kategorii polokapotovaných strojů, a tak na její příď montujeme malou hliníkovou kapotku. Dosud stroj běžel jako švýcarské hodinky, motor JAP téměř postrádal vibrace, stroj držel navzdory svému tuhému rámu perfektně stopu, šel do otáček. Nevíme čím to, ale právě do otáček se mu na čtvrtý převodový stupeň teď vůbec nechtělo. Jednička, dvojka, trojka dovolují točit téměř 6000 1/min, ale jakmile jsem zařadil vyšší rychlost, nemohl jsem se dostat přes 4400 otáček. Zkusili jsme „brouka“ zpřevodovat více do tahu, ale kýžený efekt se nedostavil. Tak jsme ho zkusili bláhově zpřevodovat více „do rychla“ s tím, že se pokusíme pokořit rekord na čtvrtý převodový stupeň. Samozřejmě bez valného výsledku. Nepomohlo ani jiné časování.

Čtvrtý den testování se chýlí ke konci. Zoufale se snažíme urvat ještě pár minut k dobru, ale asi nám to není přáno: na obzoru se objevují černé bouřkové mraky téměř biblických rozměrů. Netrvá to ani pět minut a voda se valí z nebe všemi směry, prší snad i od země… A to pro nás znamená jedno, je po všem, balíme. Po průtrži podobných rozměrů potřebuje sůl plných 23 dnů silného slunce, aby se tu dalo opět závodit.
Pro tým Brough Superior byla účast na BUB 2013 každopádně misí úspěšnou. Mark Upham ji popsal trochu pateticky, ale mile jako počátek nové éry těchto luxusních britských motocyklů. Proč ne? Koneckonců rekord pokořila také velká Pendine 1150 cm3, která dosáhla v sedle s Ericem Pattersonem 124,334 míle v hodině. A jak vidí účinkování BS v Bonnevillu sir Cathcart? „Musím říct, že jsem pyšný na to, že se nám podařilo motocykly Brough Superior zapsat opět do knihy rekordů FIM. “


 

Technické údaje Brough Superior 750, AMA/FIM


Tuning historických motocyklů vyžaduje určitou míru zkušeností a nemalou dávku zručnosti. Sam Lovegrove nepostrádá ani jedno, motory JAP umí ladit téměř po slepu. Regule AMA jsou však relativně striktní, prostor pro úpravy však zůstává: originální karburace byly nahrazeny 32mm karburacemi Amal Mark II, kompletně upravené byly hlavy válců, ostré jsou vačkové hřídele, nová jsou ložiska, ventily jsou větších průměrů, také jejich ovládací pružiny jsou silnější. Otevřené sání je samozřejmostí, s tím souvisí také optimalizace výfukové soustavy a zapalování. Po všech úpravách je véčkový dvouválec se sklonem válců 50 stupňů schopen podat poctivých 44 koní. To vše při zdvihovém objemu 748 cm3 a poměru vrtání a zdvihu 74/85 mm, stupeň komprese činí 9,75:1. Rám zůstal zcela beze změn.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Karel Abraham přesedlal z produkční Hondy RC213V-RS třídy Open MotoGP na superbikovou verzi BMW S…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: