MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

30 let BMW GS

Zaostřeno na téma

25.07.2010

Prohlédněte si krásné fotky a filmeček ze života třicetileté legendy jménem BMW GS.

Autor:Michal MisíkFoto:BMW

 Motocykly 30 let BMW GS
BMW R 80 GS: i v současné době velice zajímavý motocykl
 Motocykly 30 let BMW GS
Už je tomu 30 let, kdy se BMW rozhodlo světu představit nový typ motocyklu, který v tehdejší době znamenal nejistý skok do řeky a plavbu proti proudu. Tato plavba přešla v úspěšnou cestu, jež byla zatím zakončena současnými modely GS – tak dobře známým R 1200 GS, F 800 GS a F 650 GS. Kam motocykly GS směřují, o tom rozhodne až čas, málokdo ale čeká, že s časem přijdou také o své charakteristické znaky.  Co stojí za ohromným úspěchem této modelové řady, když po celých 30 let nebyla ani motocyklová obec jednotného názoru na design stroje. Dokonce se po celé tři dekády mluvilo o motocyklech GS jako o motocyklech nevzhledných.




 Motocykly 30 let BMW GS Motocykly 30 let BMW GS Motocykly 30 let BMW GS


Základem pravého GS je odnepaměti motor typu boxer. Ano, právě tato zajímavá záležitost s ležatými protilehlými válci je tím pravým symbolem nejdéle vyráběné modelové řady německého výrobce. A boxery stále pohání i nejnovější GS, které trvale odolávají atakům endur ostatních výrobců. V roce 2003 si na BMW R 1150 GS zle došláplo KTM 950 Adventure.  Bylo opravdu zle a německý motocykl (tehdy láskyplně přezdívaná hrošík) musel rychle volat po svém nástupci, jinak by byla jeho pověst ohrožena. Netrvalo to dlouho a svět byl ohromen příchodem BMW R 1200 GS, které s sebou přineslo dle mého názoru opravdu vynikající design, zbavilo se nadbytečné hmotnosti a se svěžestí a agilitou vtrhlo zpět do ringu k rakouské konkurenci. A vítězilo…

 Motocykly 30 let BMW GS
BMW R 80 GS

 Motocykly 30 let BMW GSBMW R 1200 GS, ač bylo a je velmi podařeným bikem, vzalo příznivcům dřívějších GS jednu velkou výhodu – jednoduchost celého motocyklu a jeho snadnou opravitelnost v polních podmínkách. Každý, kdo se kdy zajímal o historii těchto německých endur, si také okamžitě vybaví fotografie vousatých dobrodruhů, kteří kdesi ve vyprahlé poušti laborují s nastavením karburátoru svého motocyklu – byly to krásné momentky. Dřívější endura GS byly nadmíru spolehlivé motocykly, nekonečné a kruté africké cesty ale tu a tam vyžadovaly malou opravu či improvizaci – klacík z exotického dřeva namísto osy předního kola budiž toho častým důkazem.

 Motocykly 30 let BMW GS
BMW R 80 GS

Prvním prvotinkým Géesem vůbec bylo BMW R 80 G/S. Motocykl určený pro terén i silnice byl při svém zrodu prezentován jako bike schopný dopravit a přepravit vás přes šotolinu alpských cest, do písků tuniských pouští nebo záludnosti finské tundry. Světu byl představen motocykl, který zvládne projet všude, motocykl, jemuž planeta jménem Země nebude nikdy dost velká.


 Motocykly 30 let BMW GS

 Motocykly 30 let BMW GS
Asi nebudu daleko od pravdy s tvrzením, že právě Géesa od BMW stály za rozmachem dálkového cestování na motocyklech. A s tím přišla i celá řada multiplikačních efektů – nekolikastránkové cestopisy z exotických destinací, tlusté katalogy doplňkových dílů pro enduristy (např. známý Götz katalog), srazy pro majitele endur GS, kvůli kterým někteří neváhali urazit tisíce kilometrů. Kult jménem BMW GS začal rychle nabírat na síle a významu.

 Motocykly 30 let BMW GS
BMW R 80 GS

B
MW dalo světu „Reiseenduro“, čili v překladu cestovní enduro. Každý výrobce, který chce prorazit s novým cestovním endurem, se musí nejdříve vypořádat s německým Géesem. Nová endura se musí svými kvalitami alespoň přiblížit motocyklům BMW GS, teprve pak může motocyklový svět uznat, že se jedná o kvalitní stroj. S BMW GS si nepořizujete pouhý motocykl, ale odvážíte si kus poctivé tradice i všechny pozitivní důsledky třicetiletého vývoje. GS live forever!     . .


 Motocykly 30 let BMW GS Motocykly 30 let BMW GS Motocykly 30 let BMW GS Motocykly 30 let BMW GS Motocykly 30 let BMW GS

 Motocykly 30 let BMW GS



 Motocykly 30 let BMW GS


Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: