MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

25 let Suzuki GSX-R

Zaostřeno na téma

09.06.2010

Před 25 lety poslala Suzuki na silnici průkopnický sportovní motocykl: GSX-R 750 byla do té doby nejlehčí a současně nejsilnější sedmsetpadesátkou.

 Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750


Bohužel práci motocyklového novináře dělám teprve 23 roků. Tehdy, když se na trhu objevila první GSX-R 750, jsem byl čtenář. Tak jako Vy, kteří nyní držíte v rukách toto číslo Motocyklu. Zážitky z testování z první ruky tak mohu poskytnout až od verze z roku 1988. A – to musím ke své hanbě přiznat – s originální první verzí jsem neujel ani metr. Doposud. Možná mě jednou majitel tohoto v současnosti již dosti vzácného stroje nechá se svým pokladem ujet alespoň pár kilometrů.

 Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750

 Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750 
Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750 Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750

Dobová brožurka...


Rok 1985 byl na motocyklové scéně bouřlivý. Nejenom Suzuki totiž nadchla svou 100 koní silnou GSX-R, ale i Yamaha měla s pětiventilovou FZ 750 horké želízko v ohni. Nadšenci pro závodění se ale nadchli pro ultralehkou Suzuki. O 40 kilogramů těžší Yamaha se zařadila do tehdy obvyklého rámce. A co ještě nabízela tato třída? Vlastně jen 91 koní slabou Hondu CBX 750 F a jen nepatrně silnější Kawasaki GPZ 750 R. Srovnávací test časopisu Motorrad se komplikoval od samého začátku. Dvoudílný test v číslech 6 a 7/1985 nakonec vyhrála kultivovaná Yamaha, těsně před nekompromisní Suzuki.






 Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750

Jak se Suzuki podařilo takhle se hmotnostně odpoutat od zbytku světa? Její devízou byla extrémně lehká konstrukce všech dílů a vypuštění zbytečného balastu. Přesto se Suzuki vědomě vzdala těžkého vodního chlazení a rozhodla se pro kombinované chlazení vzduchem a olejem. Dvě olejová čerpadla, 6,5 litru maziva a velký olejový chladič stačily, aby se teplota stroje udržela v rozumných mezích. Na podvozku se Suzuki pokusila použít hliník. Ale filigránský trubkový rám, svařený z odlitků a lisovaných profilů, byl sice opravdu lehký, zato však ne zvláště tuhý. Při rychlostech nad 200 km/h se GSX povážlivě kývala, teprve přepracování pro sezonu 1986 s delší kyvnou vidlicí a lepšími pneumatikami zajistilo větší klid.


 Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750

 Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750

Prapředek: V roce 1985 uvedla Suzuki na trh GSX-R 750. Do té doby ještě nikdy nepřišel z Japonska stroj s tak radikálně závodní technikou. Díky speciálnímu chlazení olejem a lehkému hliníkovému podvozku vážil pouhých 201 kilogramů s plnou nádrží, a byl tudíž o dobrých 40 kilogramů lehčí než konkurence.


Mou první GSX-R byla verze pro rok 1988 – o tolik těžší a krotší, že slabiny předchozího modelu byly rázem zapomenuty. Už žádné kývání, skvělé nastavení karburátorů, mnohem lepší vidlice a 17palcová kola. Vlastně to byl sen. Při první testovací jízdě na Nordschleife však rychle přišlo vystřízlivění: menší volnost náklonu, takže leccos škrtalo. A krátkozdvihový motor měl velmi slabý zátah. Ve vysokých otáčkách také nejel čtyřválec osazený písty o průměru 73 milimetrů lépe než stará verze. Následoval tedy logický krok: návrat ke starému poměru vrtání a zdvihu. GSX-R roku 1990  se vrátila ke sportovním ctnostem. Nerezový výfukový systém čtyři do jednoho, obrácená vidlice, pořádná zadní pneumatika o šířce 170 milimetrů, to byla dobrá výbava. I když měl stroj s plnou nádrží 226 kilogramů, jel velmi neutrálně a stabilně. Na tom se v dalších letech prakticky nic nezměnilo.







 Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750

 Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750 Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750 Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750

Takhle radikálně do té doby nevyužil závodní techniku žádný japonský sportovní stroj. Suzuki jako první použila hliníkový rám ve velké sérii. Konstrukce s tenkými trubkami se však dosti podobala podvozku z ocelových trubek a měla malou odolnost vůči zkrutu. Ještě dnes okouzluje, jak harmonicky zapadá krásně žebrovaný motor do celku.


Zvláštní je, že při opěvování vlečných zdvihátek u BMW S 1000 RR se zapomíná, že taková měla v hlavě válců i GSX-R 750 z roku 1991. Před nimi to byla zdvihátka vidlicová. S verzí 1992 oznámila Suzuki u GSX-R nástup vodního chlazení a hrníčkových zdvihátek, hmotnost se zvýšila na 239 kilogramů. To i přesto, že Honda přišla na trh s prvním Firebladem, který se blížil hranici 200 kilogramů. Pověst nejlehčího stroje své třídy byla definitivně pryč. Modely W byly sice až do roku 1995 na závodním okruhu celkem rychlé a měly opravdu skvělou volnost náklonu, papírová forma však hovořila proti nim.



 Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750



Musel přijít nový bike. A přesně to se v roce 1996 stalo: Kompletně nová GSX-R 750 byla velkým pokrokem. 128 koní silná, opatřená mostovým rámem podle strojů z Grand Prix, charakteristickou kapotáží zadní části a pro výkon prospěšným sáním ram-air vpředu. Na tohle fanoušci čekali. GSX-R zase patřila k těm nejrychlejším. Ještě si dobře vzpomínám na orgie otáček na dálnici A3 při rychlostech za hranicí 200 km/h. Motor zcela bez problémů točil přes 13 000 1/min. Do té doby takových otáček dosahovaly jen šestistovky. Nejednou jsem na tachometru viděl 280 km/h – šílenství. Na závodních okruzích člověk s tímto strojem patřil mezi nejrychlejší a nemusel se bát žádného soupeře. Jen o dva roky později přišla Suzuki se vstřikováním, s nímž měl motor dávat neskutečných 135 koní. Ale tahle verze to měla v segmentu supersportů těžké, protože současně s ní přišla na trh Yamaha R1. Také Honda se zaměřila na další vývoj Firebladu s 1000 cm3, a tak byla Suzuki 750 na ústupu.

 Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750
Jeden z nejkrásnějších čtyřválců a jedna z nejčastěji montovaných pohonných jednotek: Jemně žebrovaný, vzduchem a olejem chlazený řadový čtyřválec Suzuki pro GSX-R 750. 100 k silný, lehký, ochotně se vytáčející a robustní


 Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750
Ještě dnes jsou příznivci Suzuki nadšeni skvělou ovladatelností první generace


V roce 2000 přišla odpověď. Výkon 141 k, nový podvozek, nový motor a neuvěřitelně nízká hmotnost: pouhých 191 kilogramů s plnou nádrží. Nová GSX-R 750 tak byla nejlehčím sportovním motocyklem s výkonem přes 125 k. Opět o něco krátkozdvihovější motor točil až ke 14 000 1/min. Co ale v roce 2000 ještě nikdo netušil: Suzuki vedle modelu 750 vyvíjela ještě brutálnější litr se zcela podobnou technikou a vzhledem. Tenhle 160 koní silný závodní stroj se pak od roku 2001 stal největší konkurencí modelu 750. Zvláště když z druhé strany ukusovala z prodejních čísel konstrukčně téměř shodná šestistovka.


 Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750


Rok 2004 je možné v programu GSX-R označit za nejlepší. Model 750 byl znovu přepracován. Titanové ventily zajišťovaly velkou odolnost při vysokých otáčkách. Podobně na tom byly i modely GSX-R 600 a 1000. Se všemi se jelo opravdu skvěle a s pořádným zátahem. Od roku 2005 se litrový model vydal svou vlastní cestou a dosti se zvětšil do šířky. Proto zůstala starost o sportovní čest na modelu 750. V letech 2006 a 2008 byl znovu výrazně přepracován. Suzuki se dokonce vrátila k úplně prvnímu poměru zdvihu a vrtání 48,7/70 milimetrů – a přesto motor točil 15 000 1/min. Ale na skvělé období 80. a 90. let to nestačilo. V těchto dnech už dominují litrové superbiky.


 
 Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750


Co se stalo během těch 25 let? Aktuální GSX-R 750 má přesně o polovinu vyšší výkon než její prapředek - přitom váží skoro stejně. Plných 13 029 marek museli v roce 1985 zaplatit zákazníci za zbrusu novou Suzuki. Dnes jako cenově nejvýhodnější model ve verzi 2008 stojí 10 990 eur.

 Motocykly 25 let Suzuki  GSX-R 750
 

Dojde ještě někdy k takovému kvantovému skoku u sportovních motocyklů? Myslím, že nikoli. BMW S 1000 RR zvýšila laťku výkonu na 200 k. Kam dál lze ještě jít? Snažit se o výrazně méně než magických 200 kilogramů nedává s dnešními výkony motorů také žádný smysl. Koneckonců už teď je potřeba spousta elektronických pomocníků, aby se tahle záplava výkonu dala kontrolovat a bylo možné udržet motocykl na uzdě. Můžeme být napnuti, co všechno ještě výrobce napadne. Kdybych si mohl přát novou GSX-R 750, pak by se trochu vrátila ke svým kořenům. S krásným, jemně žebrovaným motorem, mohutným chladičem oleje, dvojitým reflektorem a jadrně znějícím výfukem čtyři do jednoho. Se současnými komponenty by to jistě byl skvělý zážitek z jízdy.

 Motocykly 25 let Suzuki GSX-R 750


 
               

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: