MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Yamaha 2009 MX

Reportáže

30.12.2009

Téměř každá prezentace spojená s testem motocyklů je ojedinělým zážitkem. Ale vyzkoušet si vítěznou motorku novopečeného mistra světa? To je skutečný svátek!

Yamaha YZ450F

O týden později se v potkávám v italské Mantově s Jirkou Čepelákem, abychom se společně vydali na místní, světoznámou motokrosovou trať. Je pondělí, den po motokrosu národů a MotoGP v Estorilu, a většina hovorů se ještě stále točí kolem včerejších závodů… Dopíjíme kafe a z perfektně připravené dráhy se brzo po ránu linou cáry oparu, ve kterých stojí nahoře na vysoké lavici Cairoliho motorka spolu s horkou novinkou YZ450F 2010 – jedné ze dvou kusů, jenž jsou momentálně v Evropě připravená na focení. Yamaha Racing pozvala třináct lidí z Evropy, kteří se dnes mohou svézt na GP biku – a Jirka je bezesporu tím pravým, jenž posoudí rozdíl mezi kitem Rinaldi a GP kitem.

Yamaha YZ450F

Motor Cairoliho biku má válec, píst a hlavu made by Athena, motormanagment GET CDI s dvěma možnostmi nastavení, větší karbonový air-box a výfukovou soustavu Leo Vince. Motorku odlehčují kola Kite s krásnými středy, karbonová nádrž a titanové šrouby a stupačky, specialitou je podvozek Sölva. Karbonový je také kryt o 20 mm většího kotouče přední brzdy a kryt motoru, zapalování a vodní pumpy. Překvapivá je standardní páčka brzy.
„Dvě plynule proměnné charakteristiky motoru využívá Cairoli především na delších startech, kde potřebuje dosáhnout ještě vyšších otáček, v závodě samotném pak jede celou dobu na první stupeň,“ vysvětluje hlavní mechanik teamu. „Při jízdě není rozdíl mezi oběma charakteristikami téměř znát.“

Jiří Čepelák v akci

Jak jednotliví jezdci postupně jezdí svých 25 minut, trať se postupně dostává do lepší kondice a Jirka jako desátý jde na věc. Nejprve tedy Cairoliho čtyřipade. Čépa to tu velmi době zná a očividně si užívá sílu motoru na výjezdech i při odrazech na skocích. Není však všechno jenom o síle. Nastavení podvozku dle Cairoliiho požadavků Jirkovi příliš nesvědčí. Přední kolo nervózně poskakuje, na velkých skocích jde občas zadní pérování na doraz. Jak komentuje jízdu i stroj on sám se dočtete na závěr v jízdních dojmech.
Odpoledne, na černé dvěstěpadesátce Davida Guarneriho, letí Čépa tratí s lehkostí a podvozkový Kayba kit mu očividně činí radost. Motor vybavený GP kitem není dle mechaniků Ricciho týmu nastaven tak agresivně, jak ho kdysi míval Cairoli, z jejich pohledu se dá hovořit o přátelském tuningu. S výfukem Arow jde motor velmi ochotně za plynem s výbornou elasticitou, Čépa si s motorkou rozumí od prvního kola. Davide na svém stroji veze brzdové kotouče Braking a opět celý karbonový setík, naopak kola jsou zde téměř sériová stejně jako celá přední brzda. Třetím klenotem prezentace je nová YZ450F s  přepracovaným motorem a s hlavou otočenou o 180°. Technici Yamahy se  evidentně snažili a neopomněli si opět pohrát s úhly. Všichni přítomní včetně mechaniků z obou týmů žhavou novinku neustále okukují, zkušební jízda však dnes bohužel neproběhne. Oficiální představení se právě konalo v USA, první jízdy v Evropě teprve přijdou. „Škoda, rád bych jim jí tady provětral,“ směje se Jirka. „Budu si muset ještě chvíli počkat, než ji začneme připravovat na příští sezonu. Yamaha mi naprosto vyhovuje a já se na novou motorku už hodně těším.“ A vy najdete exkluzivní reportáž ze států již v příštím čísle, a věřte, že je skutečně na co se těšit.

Jiří Čepelák v akci

Jízdní dojmy
Jiří Čepelák
 
Obě motorky na mě udělali skutečně dojem. Více zkušeností mám se 450 – a tady mohu porovnávat jak se sériovou motorku, tak i s Rinaldi kitem. Cairoliho stroj má opravdu špičkový motor, není příliš agresivní, ale přitom má velkou sílu již od nízkých otáček, motorka se nijak nedusí a výkon plynule nastupuje do vyšších otáček. I poměrně zavřené zatáčky šly projet na třetí rychlostní tupeň a motorka si s tím hravě poradila. Žádné prodlevy, ihned přichází pozvolné zatáhnutí. Další špičkovou věcí jsou maximální otáčky. Na této motorce lze kvalty velmi výrazně přetáčet a přitom se v podstatě nedočkáte omezovače. To je samozřejmě velkou výhodou zejména při startech. Také i špička výkonu fantastická díky povedenému CDI boxu. Naproti tomu jsem byl vyloženě zklamán pérováním, hlavně předními tlumiči, které byli naprosto "betonové",na můj vkus velmi, velmi tvrdé. Bylo to až nepříjemné na jízdu, a i když by tvrdé nárazy do rukou šli nejspíš přežít, v mém případě docházelo k velmi nestabilnímu chování předního kola. Zadní tlumič byl naopak měkčí, ale jeho chování na výjezdu a dojezdu do zatáček bylo velmi dobré. Vadila mi pouze jeho malá tvrdost při doskoku některých překážek, kde šel až nadoraz.
To 250F bylo jiné kafe… Tovární kit podvozku KAYABA byla skutečně znát i když na předních tlumičích byla cítit větší tuhost. Ta mi ale již vyhovovala, to samé mohu říci o zadním tlumiči, který reagoval velmi klidně i při rozbitém dojezdu či výjezdu ze zatáček. S malým čtyřtaktem nemám moc zkušeností, ale v letošním roce jsem na něm pár jízd absolvoval a vím, že jsem se musel hodně snažit, aby se mi moto nedusila a šla hned do otáček. To v případě 250F Guarnieriho nebyl problém. Motor je skutečně našlapán výkonem a jízda s takovou motorkou byla radostí! Výkon dokonce dovoloval rozjíždět stroj i na třetí rychlostní stupeň (nebylo to s takovou samozřejmostí jako s 450F, ale i tak si s tím moto poradila) a zejména při průjezdu zatáčkami byla motorka velmi hravá. Perfektní ovladatelnost, dobrý výkon motoru a špičkové pérování jsou hlavním rysy tovární 250F.

Všechny fotografie ZDE.




Tagy: Yamaha, YZ450F
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: