MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Multistrada Enduro zblízka: Rallye italiano

Nový model

08.08.2016

Z dlouhonohého superbiku se Italům pod rukama vyklubal na oko velmi schopný adventure bike, který staví konkurenci typu BMW R 1200 GS pěkně do pozoru. A z čeho že by měly bavorským marketérům přibýt vrásky na čele?

V továrně na předměstí Boloně mají zkrátka dobrý čich na příležitost a díky akvizici ingolstadtské automobilky jim do arzenálu přibyl ještě chladný německý kalkul. Nějaký čas bedlivě observovali situaci na trhu s cestovními endury, kam jako na terén méně orientovaného agenta nasadili na asfaltu veleschopnou Multistradu. A následný rozkaz zněl jasně: „Všichni mají adventure verzi, všichni ji chtějí, dobře se prodává, hodně se o ní mluví a píše… Proto ji budeme mít taky. A když už, tak pořádnou!“ Víc než důstojný základ v podobě uhlazeného (přesto stále pekelně výkonného), nového L-twinu Testastretta s variabilním časováním ventilů byl již na světě, a tak se dali v Borgo Panigale do práce. Až po ranním ristrettu, přirozeně.

Výsledek je  zajímavý a zajímavé bude také jeho porovnání s konkurencí, která má v oboru bohatší zkušenosti. Mrkněme se pod boční panely z anodizovaného hliníku, ať víme, s kým máme tu čest. Protože kdo ví, třeba jednou uslyšíme desmo cvakat i na Dakaru.

MOTOR

Představuje zatím poslední výkřik italského technického umu. Dvanáctistovka do L s desmodromickým rozvodem je vybavena variabilním časováním sacích a výfukových ventilů, což v praxi znamená velmi jemnou odezvu v nižších a středních otáčkách (k tomu přispívá také nezávislé dvousvíčkové zapalování), aniž byste v těch vysokých přišli o výkon. Ten se ustálil na 160 koních při 9500 1/min. V extrémních hodnotách se pohybuje i točivý moment – 136 Nm při 7500 1/min, přičemž 100 Nm je k dispozici již při 3500 1/min. Nechybí senzor klepání v případě pohybu ve vysokých nadmořských výškách či používání nízkooktanového paliva. Motor spolupracuje přes hydraulickou anti-hoppingovou mokrou spojku se šestistupňovou převodovkou. Ta disponuje kratšími převody než u „standardní“ Multistrady. Velkou výhodou pohonného ústrojí jsou dlouhé servisní intervaly 15 000 km (běžná údržba), 30 000 km (seřízení ventilů) a objemná nádrž na 30 litrů, která umožní teoretický dojezd až 450 km.

Seznam kapitol

RÁM A PODVOZEK

Na první pohled se od silniční Multistrady zas až tolik neliší, ale zdání klame. Konstruktéři si pečlivě pohrávali se všemi geometrickými parametry. Výsledkem je nosná konstrukce tvořená příhradovým ocelovým rámem, jejíž světlá výška vzrostla na 205 mm (+31 mm, sedlo ve výšce 870 mm). Pryč je také sošná, nicméně v terénu nepříliš praktická jednoramenná kyvná vidlice – u Endura ji nahradila dvojramenná, odlitá z hliníku. Tlumení mají na starosti komponenty Sachs (48mm USD vpředu, monoshock vzadu, tlumič řízení) vybavené semiaktivním systémem Skyhook, který podporuje zdvih až 200 mm. Multistrada Enduro rozhodně není žádný drobek, s plnou nádrží se ručka váhy zastaví na 254 kg. Alespoň že centrální stojan je už v základu.

Seznam kapitol

ELEKTRONIKA

Pamatujete si manuály k prvním operačním systémům? Podobně tlustý by mohl být i výčet elektronických „udělátek“ na palubě Multistrady. Arzenál drátů a řídicích jednotek je postaven okolo inerciální měřicí jednotky (IMU) z dílny Bosch, která neustále vyhodnocuje pohyb a zrychlení stroje ve třech osách a tvoří tak datovou základnu pro všechny ostatní systémy. Mezi nimi nechybí kompletní ride-by-wire, osmistupňová kontrola trakce, kontrola zvedání předního kola, asistent rozjezdu do kopce, tempomat, sada čtyř jízdních režimů s předvolenými výchozími parametry, které je možné libovolně měnit, nebo třeba plnohodnotné LED světlomety s funkcí svícení do zatáček. Veškeré informace (a že jich rozhodně není málo) jsou promítány na 5" barevný TFT displej. Najdete zde i bezklíčkové zapalování.

Seznam kapitol

KOLA A BRZDY

Revoluce se nekoná, na 21" přední kolo si budeme muset ještě počkat. „Multienduro“ stojí na předním 19" vyplétaném ráfku s bezdušovou pneumatikou o rozměru 120/70 a zadním 17", s obutím o velikosti 170/60. Bike je sériově dodáván na hladkém obutí Pirelli Scorpion Trail II, drapáky musíte dokoupit podle chuti. Brzdová soustava se také nemá za co stydět. Na předním kole pracuje dvojice 320mm kotoučů se čtyřpístky, na zadním pak 265mm kotouč a dvoupístek. Kyberinteligenci a výkon systému za všech podmínek zajišťuje ABS Bosch 9.1ME do zatáček spolupracující s IMU (viz elektronika).

Seznam kapitol

DOPLŇKY A PŘÍSLUŠENSTVÍ

Fantazii, vkusu ani kontokorentu se u Ducati meze nekladou. K dispozici jsou personalizační balíčky příslušenství ne nepodobné těm, co známe ze světa automobilů (Touring, Sport, Urban a Enduro). V jejich rámci jsou nakombinovány vychytávky renomovaných výrobců jako Touratech a Termignoni (kufry, rámy, kryty, zavazadla apod.). Nakoupit můžete i kompletní set off-roadového oblečení nesoucí emblém výrobce z Boloně.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: