MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

KTM 1290 Super Duke GT zblízka

Nový model

06.06.2016

Ne všichni milují vítr ve vlasech, entomologický atlas na plexiskle přilby a skromné projížďky maximálně s batohem na zádech. KTM si to dobře uvědomila, a proto po bok nahaté „the beast“ postavila sourozence zaměřeného na delší trasy.

Autor:Petr SlezákFoto:KTM

Arcivévoda mattighofenský se dal na turistiku, ale na ploužení se po horách v aristokratickém tempu radši rychle zapomeňte. U „gétéčka“ zahrají první housle dynamika a pohodlí zároveň. KTM s ním totiž přivedla na svět očekáváný „kompromis“ mezi mamutím cestovním endurem a ne zrovna výletní praktičností oplývajícím 180koňovým naháčem. Mimo jiné si tím otevřela vrátka do oblasti trhu z její strany dosud nepolíbené (a nutno dodat vysoce bonitní). Dvouválcovou třináctistovku najdete ve výrobním programu Rakušanů už ve třech různých inkarnacích. Vydařenou motorickou platformu tak KTM vytěžuje téměř na maximum, čímž následuje svého největšího evropského rivala BMW, které pracuje se svými boxery i řadovým čtyřválcem podobně. A je jasné, že oranžový kolos Stefana Pierera bude chtít v sezoně 2016 s vylepšenou modelovou paletou Bavorům co nejvíce zatopit a připsat si další rekordní rok. 1290 Super Duke GT je nepochybně zbraní, která k tomu má výrazně přispět. Co všechno tedy „sportovní bike, který se hodí na cestování,“ za bratru 483 990 Kč nabízí?

Motor

Jádro s 1301 cm3 spalovacího prostoru a dvěma válci rozevřenými v úhlu 75 ° daroval sourozenec Super Duke R. Inženýři se ale zaměřili na úpravu hlav, klikové hřídele a mapování systému ride-by-wire. Výsledkem by měl být méně vibrující agregát s ještě plynulejší dodávkou výkonu na zadní kolo. Ani výkonové hodnoty se rozhodně neztrácejí: 127 kW (173 k) při 9500 1/min a 144 Nm při 6750 1/min. Přitom 114 Nm točivého momentu je k dispozici už při 3250 otáčkách. Vylepšení se dočkala i anti-hoppingová spojka, kterou lze lehce vypnout jedním prstem.

Seznam kapitol

Elektronika

Bezkonkurenčně nejnašlapanější kolonka připadá u „vévody“ na elektronické asistenční systémy. Ty vynikají zejména v podání MSC (Motorcycle Stability Control), které sestává z inteligentního ABS (viz Kola a brzdy) a kontroly trakce MTC. Ta nejen vyhodnocuje rychlosti otáčení kol, ale také pracuje s úhlem náklonu, přičemž nabízí tři úrovně intervence. Novinkou je také systém ATIR, který sám po 10 sekundách či ujetých 150 metrech deaktivuje zapnuté blinkry či LED světla do zatáček. Volitelně je možné „gétéčko“ dovybavit systémem HHC (Hill Hold Control), který pomáhá s rozjezdy do kopce, a MSR (Motor Slip Regulator), které při rychlém podřazování reguluje smyk zadního kola. Třešničkou na dortu je pak elektronické rychlořazení směrem nahoru, na které jsme u Super Duka tak dlouho čekali.

Seznam kapitol

Rám a podvozek

Nosnou konstrukcí zůstává oranžový svařenec z laserem řezaných chrommolybdenových trubek, který váží pouhých 9,8 kg. Stejně tak GT nepřichází o dominantu v podobě jednoramenné kyvné vidlice. Naopak se může pochlubit přídavkem v podobě semiaktivního tlumení WP se třemi charakteristikami provozu, které v reálném čase přizpůsobuje průběh tlumení jak povrchu, tak i hmotnosti nákladu. Systém pracuje vpředu se 48mm USD vidlicí (zdvih 125 mm) a vzadu s monoshockem (zdvih 156 mm), se stabilitou řídítek pomáhá tlumič řízení. Duke GT se pyšní přívětivou hmotností 228 kg s plnou nádrží (suchá hmotnost 205 kg).

Seznam kapitol

Kola a brzdy

Cestovatelská nátura ještě neznamená kompromisy. O brzdný účinek na předním kole se stará dvojice radiálních monobloků Brembo M50 operujících na 320mm kotoučích, na 240mm zadním disku pak dvoupístek stejné značky. Brzdy jsou doplněny vypínatelným kombinovaným (při brzdění předkem elektronika brzdí taktéž zadní kolo) C-ABS do zatáček včetně režimu Supermoto (deaktivace zásahu na zadním kole). Super Duke GT na 17" hliníkových ráfcích obouvá pneumatiky Pirelli Angel GT o rozměrech 120/70 vpředu a 190/55 vzadu, jejichž tlak hlídá systém TPMS, který naměřené hodnoty promítá na přístrojový panel.

Seznam kapitol

Výbava a doplňky

Sportstoureru nesmí chybět prvky výbavy, které zvýší pohodlí na dlouhých trasách. „Gétéčko“ jich nabízí hned několik. 23litrová nádrž prodlouží teoretický dojezd až na 400 km, vyhřívané gripy udrží vaše ruce v teple a tempomat zpříjemní nudné dálniční přesuny, během nichž vás před větrem ochrání jednoduše jednou rukou nastavitelné plexi. Nastavitelná je i pozice řídítek (ve čtyřech stupních), nožních pák (tři stupně) a páček brzdy a spojky. Integrované držáky kufrů a celá škála příslušenství Powerparts jsou samozřejmostí. Potěší také dlouhé, 15 000km servisní intervaly.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: