MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

5 důvodů, proč se zajímat o Kawasaki ZX-10R 2016

Nový model

20.03.2016

Je to definitivní, superbiková válka vypukla na plné obrátky. Po významných evropských výrobcích odtajnili své zbraně i ti ze země pod horou Fudži. Zatím nejčerstvějším přírůstkem do arzenálu je přepracovaná litrová Ninja.

Milovníci rychlé jízdy a okruháři mají v posledních měsících doslova žně. Většina významných motocyklových značek věnujících se sportovním bikům nazbrojila nové litrové (i objemnější) superbiky. A u těch, které to ještě neudělaly, je to v zásadě jen otázkou času. Jako druhá z japonského čtyřlístku se po Yamaze do boje o to, kdo bude mít nejrychlejší high-tech superbike, pustila Kawasaki. U „zelených“ od základu překopali legendární litrovou Ninju, jejíž předchozí evoluce je na trhu od roku 2011. Ano, tu, která s Jonathanem Reou v sedle během lošnké sezony WSBK s přehledem rozdrtila všechny konkurenty a letos v tom, zdá se, pokračuje. Samotná Kawasaki se ostatně nechala slyšet, že ještě nikdy nevyrobila silniční bike, který by byl tak podobný továrnímu superbiku, a ještě nikdy tak intenzivně nezapojila do vývoje továrního pilota – Toma Sykese –, potažmo celý Kawasaki Racing Team (KRT). Můžete namítnout, že od pohledu se žádná velká revoluce nekoná, ale vězte, že péči vývojářů neunikl v podstatě jediný šroubek. Podívejme se, jak důslední při tom byli.

MOTOR

Srdcem japonského bojovníka zůstává řadový čtyřválec o objemu 998 cm3 s 16 ventily a rozvodem DOHC. Nicméně upgradu neunikl nespočet věcí. Mezi nimi například hlava válců, která je kompletně nová (titanové ventily, jiný profil vaček, rozšířené a leštěné sací a výfukové kanály, efektivnější chlazení), a kliková hřídel, jejíž hmotnost byla snížena o celých 20 %, stejně tak byly nasazeny nižší a tím pádem lehčí písty. Motor se díky tomu mnohem ochotněji a rychleji vytáčí. Výkonové maximum se tak posunulo až na 13 000 1/min, kde je k dispozici 210 koní s náporovým sáním (zvětšený airbox i vzduchový filtr). Točivý moment vrcholí při 11 500 1/min na hodnotě 113,5 Nm. Zapracovalo se také na převodech kazetové převodovky. Oku lahodí titanové výfukové svody, které jsou už z výroby připraveny k osazení závodní koncovkou.

Seznam kapitol

RÁM A PODVOZEK

Inovacemi prošla i geometrie Ninji. Pozice krku řízení se posunula o 7,5 mm blíže k jezdci, čímž bylo dosaženo lepšího zatížení předního kola. K tomu přispělo i prodloužení zadní kyvné vidlice o 15,8 mm. Zajímavostí jsou rezonanční komory v litém hliníkovém deltaboxu, které tlumí hluk ze sání. Velká péče se věnovala zejména podvozku, kde velkou trochou do mlýna přispěly KRT a Showa. 206 kg vážící Ninju tlumí vpředu 43mm USD vidlice BFFF s dusíkovými vyrovnávacími nádržkami a nezávislým nastavením komprese a odskoku, která představuje dokonce premiéru v sériové výrobě. Kompletně nastavitelný zadní monoshock BFRC pochází taktéž z dílen Showy. O klid vašich rukou se stará elektronický tlumič řízení Öhlins.

Seznam kapitol

ELEKTRONIKA

Zásadní novinkou na poli jedniček a nul je u Kawasaki ZX-10R inerciální měřicí jednotka firmy Bosch. Kompaktní 40g krabička zaznamenává pomocí gyroskopů pohyb v pěti osách, tu šestou tvoří unikátní program uložený v řídicí jednotce, který získaná data vyhodnocuje. Na tomto základu dále pracují systémy jako nová pětistupňová sportovní kontrola trakce (S-KTRC), launch control (KLCM), nastavitelná motorová brzda (KEBC) a rychlořazení (KQS), které při pořízení závodního kitu pracuje bez spojky i při podřazování. Nechybí ani selektor tří výkonových módů: plný, střední (80 %) a nízký (60 %) výkon.

Seznam kapitol

KOLA A BRZDY

Nešetřilo se ani na brzdové soustavě. Radiální pumpa posílá kapalinu skrz opletené hadice k vrcholovému modelu brzdičů Brembo – monoblokům M50. Ty se zakusují do dvojice 330mm kotoučů (+20 mm oproti předchůdci) s rovnou vnější hranou doplněnou o chladicí drážku. K brzdění zadního kola slouží 220mm kotouč s jednopístkem. Na třípaprskových hliníkových 17" ráfcích jsou obuty pneumatiky o rozměrech 120/70 a 190/55.

Seznam kapitol

DESIGN

Ninja si zachovává svou tvář, převratné designové kreace si u Kawasaki nechávají pro jiné modely. Veškeré ladění vzhledu je podřízeno praktičnosti a výkonu. Nejmarkantnější je tak změněný výraz motocyklu díky použití oblých světlometů a jiné přední masky, která je protažena tak, aby tvořila oporu vyššímu plexisklu a to méně vibrovalo. Nový tvar mají také přední blatník, který žene více vzduchu na chladič, a zadní partie stroje.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: