MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

BMW R 1200 R zblízka

Nový model

25.07.2015

Plochý dvouválec a bike určený k užívání si každého kilometru jízdy. Spojení, které je pro roadstery BMW charakteristické již přes devadesát let. Čím se jej pokusili konstruktéři pro rok 2015 oživit?

Autor:Petr SlezákFoto:BMW

Než se pouštět do složité debaty na téma, co je a co není roadster, raději si řekněme, čím by být měl. Roadster by měl být velmi univerzálním silničním strojem, který zdařile kombinuje schopnost pohodlně se přemisťovat na větší vzdálenosti, obratnost v městském prostředí, dostatečnou porci dynamiky, která nechá volný průchod vašim sportovnějším ambicím, a v neposlední řadě také dávku stylu, který zase oceníte při posezení u odpolední kávy. Rozhodně nejde o lehce zvládnutelný mix, co říkáte? A mnohé neúspěchy při takovém snažení to potvrzují. Nikoliv však v případě bavorské řady R. Již tak velmi oblíbená R 1200 R letos prošla sice očekávanou (vzpomeňme na povedený Concept Roadster), leč zásadní proměnou. Přední zavěšení podélně vedeným ramenem Telelever se odebralo do zapomnění a klasický vzduchem a olejem chlazený čtyřventil uvolnil své místo kapalinou osvěžované novince… A to není ani zdaleka všechno, co roadster za 338 700 Kč v základu nabízí.

Motor

Posledním mohykánem řady R se vzduchem a olejem chlazeným boxerem zůstává nineT. R 1200 R konstruktéři po vzoru GS a RT osadili novým kapalinou chlazeným 1170cm3 agregátem. A díky lepšímu zvládnutí tepelných poměrů se mohli pustit do jeho ladění. Výsledkem je pěkně vyrovnaná bilance 125 koní při 7750 a 125 Nm při 6500 otáčkách. Mantrami při adaptaci motoru na řadu R pro inženýry zůstaly přímá odezva mohutných 52mm škrticích klapek na pokyn pravé ruky a právě točivý moment. Téměř od rozjezdu je ho vždy k dispozici více než 100 Nm. Jeho příkladně strmý nárůst kazí pouze tři menší propady ve středním pásmu otáček.

Seznam kapitol

Rám a podvozek

Šasi prošlo kompletním přepracováním. Základem je trubkový ocelový rám s motorem jako nosným prvkem, který pomáhá rozložit 231 kg hmotnosti v poměru 50:50 na obě kola. O zavěšení toho předního se nově stará 45mm USD vidlice se 140 mm zdvihu. Zadní letmé uložení zprostředkovává jednoramenná kyvná vidlice EVO Paralever s centrální tlumicí jednotkou, u které nastavíte odskok a ručním kolečkem předpětí (pokud si nepořídíte systém ESA).

Seznam kapitol

Kola a brzdy

Aby roadster dostál sportovním nárokům, musí mít dostatečně dimenzovanou brzdovou soustavu. V případě R 1200 R se o to na 17“ předním kole s pneumatikou 120/70 stará dvojice 320mm kotoučů s radiálními čtyřpístky Brembo. Na zadním (180/55 ZR 17) operuje jeden 276mm kotouč s plovoucím dvoupístkem téže značky. Samozřejmostí je vypínatelné ABS.

Seznam kapitol

Elektronika

Drátků na R 1200 R najdete nepočítaně. Standardní systém kontroly trakce ASC s režimy Rain a Road nahrazuje v rámci paketu Dynamic inteligentnější systém DTC, který vyhodnocuje i úhel náklonu a přidává další dva režimy: Dynamic a User. Další vychytávkou je elektronicky řízený podvozek Dynamic ESA (také za příplatek), který úrovně nastavení tlumicích elementů během jízdy přizpůsobuje (například během akcelerace či brzdění) přes elektronické ventily podle dvou scénářů – Road a Dynamic. Pilot sám pak může upravovat nastavené hodnoty podle situace a nákladu. Zajímavostí je možnost osadit roadster bezvadně fungujícím asistentem řazení Gear Shift Assistant Pro, díky němuž se nemusíte zaobírat spojkou ani při řazení nahoru, ani dolů. Všechny informace o nastavení palubních systémů zprostředkovává multifunkční přístroj s několika módy zobrazení. Elektronickou smršť završuje možnost bezklíčkového startování a zamykání.

Seznam kapitol

Doplňky a příslušenství

U R 1200 R klade BMW velký důraz na možnost dovybavit si jej podle vlastního gusta. V nabídce naleznete nepřeberné množství příplatkové výbavy a doplňků. Namátkou jmenujme kompletní cestovní vybavení (brašny, navigace, sedla, štítky, centrální stojan), vylepšení vzhledu (páčky, stupačky, výfuk) nebo třeba ochranné prvky (padací rámy, alarm).

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: