MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Aerodynamika motocyklů: kuriózní cesta k první kapotáži

Zajímavost

10.02.2015

Aerodynamiku považujeme dnes za nedílnou součást vývoje motocyklů. Je ale paradoxní, že ačkoli se kapotáže používaly už ve 20. a 30. letech 20. stol., tak na silnici se práce v aerodynamickém tunelu projevila až o 50 let později.

Prvním sériově vyráběným motocyklem, který byl vyvinut v aerodynamickém tunelu, bylo v roce 1976 BMW R 100 RS. Jednalo se o první motocykl s celokapotáží, který nebyl určen pro závodní účely. Přitom konstruktéři měli tehdy již bohaté a často i kuriózní zkušenosti s vývojem kapotáží motocyklů.

Pionýrem motocyklové aerodynamiky byl Američan P. H. White, který si už v roce 1912 nechal patentovat karoserii/kapotáž motocyklu mající snižovat odpor vzduchu. V Evropě se kapotáže objevily o něco později, když se začalo soutěžit o rychlostní rekordy. Např. Ernst Henne v roce 1929 dokázal s upraveným BMW o objemu 750 cm3 dosáhnout rychlosti 216,9 km/h. Přitom byla aerodynamika zlepšena nejen zakrytím části rámu, ale i zvláštní aerodynamickou přilbou a aerodynamickým trychtýřem, který měl jezdec připevněný na těle.


Záhy se zjistilo, že rychlost se může zvýšit díky zvětšení kapotáže. Zakrytím celého motocyklu se podařilo rychle stanovit další rychlostní rekordy – Henne např. v roce 1937 dosáhl s celokapotovanou pětistovkou BMW rekordu 279,5 km/h, který nebyl překonán dlouhých 14 let. Kapotáž přitom dokázala výrazně zvýšit maximální rychlost – např. motocykl o výkonu 80 koní dokázal bez kapotáže teoreticky vyvinout rychlost 247 km/h, s celokapotáží to bylo 314 km/h. Pokud se vzadu přidala ještě aerodynamická svislá plocha, narostla rychlost o dalších 6 km/h.

Po válce se začaly objevovat další kompletně zakryté stroje. Kapotáže se ovšem postupně od poloviny 50. let prosazovaly i v „běžných“ silničních závodech. Přitom se zjistilo, že celkovou aerodynamiku stroje výrazně zlepšuje zakryté přední kolo. Tento typ kapotáže byl ovšem později zakázán z bezpečnostních důvodů. Experimentování na závodní trati a solných pláních se však na silnici objevovalo jen sporadicky (samostatné kapotáže pro dodatečnou montáž se nicméně celkem úspěšně prodávaly v USA). Důvodem byla především náchylnost na boční vítr.

 

V běžném silničním provozu se kapotáže prosadily až v 70. letech. Prvním modelem bylo BMW R 100 RS. Jeho autorem byl tehdy mladý konstruktér Hans Muth, který neměl s aerodynamikou vlastně žádné velké zkušenosti a předtím u BMW navrhoval interiéry automobilů. Bavorská továrna tehdy neměla k dispozici vlastní tunel, a proto testování probíhalo v designovém studiu Pininfarina (jeden den testování tehdy stál 5000 $).

Boxer o výkonu 70 koní dokázal s celokapotáží dosáhnout rychlosti 200 km/h. Kapotáž ale původně nebyla určena primárně pro zvýšení rychlosti, ale spíše pro snížení únavy jezdce, který už nemusel čelit odporu větru, a jeho ochraně před deštěm.


V tunelu se také ukázalo, že kapotáž nadzvedává přední kolo, což vede k nestabilitě v přímém směru. Proto byla kapotáž nad hlavami válců opatřena spoilerem, který měl zvyšovat přítlak předního kola.

R 100 RS způsobilo pořádný rozruch. Vyhrálo několik anket o motocykl roku a s drobnými obměnami (elektronické zapalování, brzdy Brembo namísto ATE, montáž olejového chladiče) se vyrábělo až do roku 1984 – celkem se prodalo 33.684 kusů.



Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: