MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Exkluzivně: Jak funguje maskování motocyklových novinek

Zajímavost

20.01.2015

Prototypy v běžném provozu samozřejmě přitahují pozornost. Přitom je zvláštní, že kamuflované motocykly jsou často svým výrazným zbarvením dost nápadné. Proč je výrobci vlastně používají a jak kamufláž funguje?

Prototypy motocyklů se několik měsíců před oficiálním představením zkouší v běžném silničním provozu a továrny si dávají dost práci s tím, aby zakryly podobu stroje a nepokazily tak překvapení na očekávaných výstavách a veletrzích. V dřívějších dobách ale kamufláží nebylo třeba, používala se povětšinou jen ve vojenství. Testrideři totiž neměli v patách týmy špičkově vybavených fotografů, a mohli se tak v klidu soustředit na svoji práci – jako pilot Hondy CB750 při testování prototypu v roce 1968, tedy krátce před uvedením nového modelu na trh.

Motocykly se musely zahalit do maskování především s rozšířením kvalitnější a dostupnější fototechniky.  Základním účelem kamufláže ovšem není motocykl skrýt (což je rozdíl oproti vojenskému maskování), ale především zakrýt nové designové prvky, které doposud nejsou na trhu. Proto maskování může vypadat i velmi výrazně. Vlastní kamufláž se provádí dvojím způsobem. Buď se použije takové maskování, které předstírá tvary nebo prvky, které na finálním motocyklu nebudou, anebo naopak nějaké důležité části zakrývá. Když se podíváme např. na prototyp Scrambler Ducati dole, tak je vidět zcela jiné světlo, chybějící plast pod sedlem i nádrží, jiná zrcátka, zadní blatník, světlo i výfuk.

Na motocyklech se nejčastěji používají dvě provedení – nalepovací fólie a kontrastní barvy. Barevná kamufláž je obvykle vytvořena kombinací bílé a černé. Tyto dvě barvy jsou maximálně kontrastní, takže lidské oko nedokáže velký barevný rozdíl snadno zpracovat, a proto není silueta kapotáže pokrytá černo-bílými kontrasty pro oko jasně zřetelná. Dobře to jde vidět na kapotáži nového malého „Advíka“ KTM 1050 Adventure:

Maskování ale nemá zmást pouze lidské oko, ale i optiku fotoaparátů. Když se dole podíváme na fotku BMW R 1200 GT, tak vidíme jasné bílo-černé křivky. Komplikované nepravidelné kontrasty mají co možná nejvíc ztížit ostření optiky objektivů motocyklových špionů. Proto také řada ostrých (tzn. těch, které vidíte v časopisech) spy-fotek vzniká na křižovatkách, v kolonách nebo u zaparkovaných motocyklů, kdy je zaostření jednodušší než při rychle jedoucím motocyklu třeba na dálnici.  

Druhý způsob – nalepovací fólie – má změnit siluetu. Dobře to jde vidět u světlometů další letošní bavorské novinky – S 1000 XR. Účelem tohoto jednoduchého maskování bylo především zakrýt to, že obě přední světla jsou symetrická. To totiž vzhledem k dosavadnímu asymetrickému designu S 1000 R a S 1000 RR nikdo moc neočekával.

Fólie mohou být také podlepeny pěnou, a tak deformovat tvar kapotáže. Dobře to jde vidět na špionážní fotce Monsteru 821, kde takřka není možné jasně rozeznat zadní partie (mimochodem je zajímavé, že testovací jezdec má přilbu Arai řady Ducati Corse).

Potíž kamufláží spočívá zvlášť u motocyklů v tom, že nesmí nijak omezovat při jízdě. Proto se často mění tvar a barva kapotáží, blatníků apod. Cestovní endura bývají také vybavena kufry, které zakrývají zadní partie stroje. Používají se např. jiná přední plexi, blatníky a další snadno vyměnitelné díly. Podívejte se třeba na výfuk testovacího Hypermotardu z roku 2013:

Samozřejmě nesmí chybět zakrytí všech symbolů značek a typů, které by mohly prozradit původ. Občas se tak stane, že největší slabinou kamufláže je testovací jezdec – třeba spy-fotky dvou zaparkovaných R 1200 GT mohly vzniknout díky tomu, že jezdci si udělali pravděpodobně nepovolenou přestávku na testovací trase.

Někdy se ale stane, že špionážní fotky jsou přímo produkovány továrnou. Podívejte se dole třeba na skvělé jízdní fotky elektrického skútru BMW C Evolution. Z vlastní zkušenosti vím, že takový snímek nevznikne náhodou za pár vteřin – pro pořízení jízdních fotek je potřeba profesionální technika, řidič auta, fotograf, výběr vhodné lokace a především čas. To všechno samozřejmě při amatérském náhodném focení není k dispozici. Továrny tento způsob ale nepoužívají pro propagaci nového designu (ten ostatně není vidět), ale spíše pro to, aby vzbudily zájem o nekonvenční techniku (jako je elektro-skútr), příp. aby odlákaly pozornost od konkurenčních strojů, které byly právě představeny.

Špionážní fotografie se tak mění – čím víc se zvětšuje poptávka po informacích, tím sofistikovanější jsou způsoby kamufláže. Někdy je to ale jednodušší, než by se zdálo. Právě teď třeba v redakci připravujeme článek do příštího Motocyklu o prototypu, který byl vyfocen ve Španělsku bez jakéhokoli maskování. Na křižovatce jej zachytil lepším kompaktem náš fotograf cestou na pláž.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: