MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Jak zlomit rychlostní rekord: retro dragster BMW

Zajímavost

18.01.2015

Francouzská dílna Lucky Cat Garage postavila moderní interpretaci bavorských závoďáků z 50. let. A vrací se tak do doby, kdy aerodynamika byla hlavní zbraní v souboji o rychlost.

Na první pohled zaujme dragster Sprintbeemer svojí výraznou kapotáží, která odkazuje ke kapotovaným závodním bikům, v jejichž sedlech sbírali závodníci BMW jeden titul mistra světa za druhým a lámaly rychlostní rekordy jako na běžícím páse.

A že je na co navazovat: kapotované německé dvouválce dominovaly hlavně v 50. letech (dvojice Noll/Cron získala na sidecaru BMW pět titulů mistra světa v letech 1952–1956, obr. dole). Aerodynamická kapotáž samozřejmě pomáhala využít výkon motorů, ale důležité bylo i nízké těžiště celé konstrukce, které zlepšovalo mnohdy ne úplně přesvědčivou ovladatelnost.

Mnichovská značka měla tehdy s aerodynamikou dlouhé zkušenosti – legendární Ernst J. Henne získal právě díky celokapotované konstrukci (obr. dole) za sedm let 76 mezinárodních rychlostních rekordů. Rekord 279,503 km/h na 1 km s letmým startem z roku 1937 (na BMW 500 Kompressor) byl dokonce překonán až v roce 1951.

Právě na tuto dobu navazuje Sprintbeemer z francouzských dílen Lucky Cat Carage. Boxer pochází R 100 RS, byl však výrazně upraven.

Byly např. použity sportovní ostré vačky, odlišné ventily a karburátory Dell’Orto PHM 40 (ty se používaly třeba na KTM 620 LC4) a závodní svody Mecatig-Vattier.

Převodovka (taktéž z R 100 R) má obrácené řazení. Charakteristická přední kapotáž je usazena na upraveném rámu z BMW R 50/2, které se vyrábělo v 60. letech. Přední vidlice zase pochází z první modelové řady BMW vyráběné v berlínských závodech – BMW R 75/5.

Sprintbeemer se žene za rychlostními rekordy na zadním 18palcovém ráfku Morad, kde samozřejmě nemůže chybět dragsterová pneumatika. Na předním 19palcovém Excelu je obuta pneumatika pro klasiky Avon Speedmaster Mk II.


V garáži Lucky Cat vznikal projekt Sprintbeemeru během roku 2013, tehdy se také zúčastnil podzimního Glemsecku, kde vyvolal velký rozruch. Během léta 2014 byl motocykl znovu rozebrán a motor se dočkal dalšího tuningu, tentokrát u Edelweiss Motorsport (ano, to je ta legendární essenská dílna, která dokáže připravit vůbec nejsilnější dvouventilové boxery na světě).

Boxer teď točí až 10 000 1/min (sériový motor R 100 RS dosahuje max. výkon při 7000 1/min). Bylo také přidán kit NOS, tedy plnění oxidem dusným (tzv. „rajským plynem“), který zvyšuje podíl kyslíku ve spalovacím prostoru.

Vznikl tak projekt Sprintbeemer „Furtherer“, který se od předchozí verze odlišuje i jinou grafikou kapotáže.


Na letošním Glemsecku získal Sprintbeemer ve své třídě při sprintu na 1/8 míle první místo.

 

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: