MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

Další šok od Kawasaki? Podívejte se, co si Japonci nechali patentovat

News

11.01.2015

Kawasaki nás vloni dostala svojí přeplňovanou raketou H2R, je docela pravděpodobné, že to od zelených nebylo poslední slovo. Po motorové revoluci nás možná čeká pozdvižení i v konstrukci podvozků. Továrna z Kóbe si nechala patentovat originální zavěšení předního kola.

Jedná se o řízení předního kola s rejdovým čepem, které se ale odlišuje od doposud známých konstrukcí. Toto nekonvenční řešení má eliminovat některé nevýhody jinak masově rozšířené teleskopické vidlice. Nevýhodou teleskopické vidlice je totiž to, že musí plnit příliš mnoho funkcí najednou – přenášení sil do rámu při brzdění, tlumení a řízení. Omezením je také velká vzdálenost mezi rámem a předním kolem, vidlice se pak ohýbá a namáhá ložiska v krku řízení. Ponořování při brzdění navíc negativně ovlivňuje pérování – u ponořené vidlice nezbývá dost pracovní dráhy na absorpci větších nerovností.


Vedení předního kola pomocí rejdového čepu má naproti tomu výhodu hlavně v tom, že brzdné síly přenáší přímo na rám, takže konstrukce horní části rámu je jednodušší. Navíc je zachycení brzdných sil nezávislé na vedení kola a pérování. V minulosti tento systém použila třeba Yamaha GTS1000 (o ní jsme psali v MC 3/2014). Nejznámějším bikem používající toto zavěšení, je ale nejspíš Bimota Tesi (typy 1D, 2D a 3D, viz obr. nahoře). Tyto konstrukce používají komplikovaný rejdový čep, kdy je v náboji kola umístěn mechanismus, který umožňuje natáčení kola přes systém pák a táhel. 

Patent č. 2014/0167381 A1 má Kawasaki zajistit ochranu technického řešení předního zavěšení. Jak je možné vidět z patentových nákresů, konstrukce Kawasaki je odlišná od řešení Bimoty nebo Yamahy. Přední kolo není vedeno jen ramenem řízení (jako třeba u GTS1000), ale za kolem je další dvojice ramen, která se pohybuje při propružení, a systém dalších táhel a pák přenáší síly na pružicí jednotku. Pérování a tlumení je zajištěno centrální pružicí jednotkou, která je umístěna horizontálně nad kolem.


Nevýhody jsou ale také zřejmé: podobně jako u Bimoty nebo Yamahy je problém s konstrukční náročností celého řešení. Kawasaki si navíc nechala patentovat systém, který je ještě složitější než konkurenční systémy. To klade nároky na přesnost výroby soustavy táhel a pák, což samozřejmě zvyšuje cenu. Otázkou je také chování během jízdy. Ačkoli se s alternativním zavěšením předního kola experimentuje už od 20. let 20. stol., zatím se vždy prosadila jednodušší, lehčí a levnější teleskopická vidlice. Nechme se ale překvapit, Kawasaki už svojí H2R jasně ukázala, že technická odvaha jí rozhodně nechybí.



Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: