MC 1+2/18 právě v prodeji
V aktuálním čísle najdete:
Super Duke R po 50 000 km
Yamaha R1 po 20 letech
Ducati Panigale V4

najdete ve všech dobrých trafikách

zavřít informace
Motocykl online
Chci inzerovat

JEDNODUŠE VZRUŠUJÍCÍ

Nový model

14.07.2009

Obě slova v nadpisu by bylo možné zaměnit a napsat „Vzrušující jednoduchost“.

Honda Fury byla oficiálně představena americkému tisku v New Yorku 16. ledna tohoto roku. Krátkou ochutnávku jejích tvarů jsme vám přinesli již v dubnovém čísle, a protože se již nyní v USA začínají prodávat první motocykly, nemohli jsme vás o tuto premiéru připravit.

Fakt, že se Fury začala prodávat ve Spojených státech, má své opodstatnění – tato Honda byla totiž převážně vyvinuta v USA a bude se tam také vyrábět. Jde tedy o téměř kompletně americký motocykl... Evropská centrála Hondy dala na otázku po dovozu do Evropy přátelskou, leč zdrženlivou odpověď. V současnosti přicházejí z té samé adresy zřetelné signály, které naznačují, že Fury bude v Evropě představena během podzimních veletrhů a v sezoně 2010 bude nabízena také v Evropě – takže máme radost!

Honda však bude muset agregát, který je konstrukčně shodný s motorem modelu VTX 1300 (v Evropě byl prodáván do roku 2007) homologovat podle normy Euro 3. S vrtáním 89,5 milimetrů a zdvihem 104,3 mm vysloveně dlouhozdvihový dvouválcový agregát naposledy splnil „pouze“ normu Euro 2 a v této specifikaci poskytoval výkon 75 koní. Pokud se povede homologovat tento motor také pro Euro 3, dojde pravděpodobně k znovuzrození modelu VTX 1300 v Evropě…



Tento agregát se zdvihovým objemem 1312 cm3 reprezentuje skutečně moderní spojení techniky a klasických stylových prvků. Díky chladicím žebrům vypadá jako klasická americká, vzduchem chlazená V2, ale navzdory tomu má motor k dispozici kapalinové chlazení. Příslušný chladič designéři modelu Fury šikovně umístili mezi obě spodní trubky rámu. Jen ze strany ostýchavě vykukuje krátké spojení hadic vodního chlazení, také při pohledu zepředu působí celý chladicí systém velmi diskrétně. To přesně odpovídá americké škole konstrukce motocyklů – určené značkami Harley-Davidson a Victory – které veškeré elektrické a chladicí instalace pokud možno co nejvíce skrývají, aby spoustou kabelů a hadic nebyla narušena čistota linií. Prostě styl, kterému se nadá nic upřít. Obzvlášť u typu motocyklu, jehož design hraje minimálně stejnou roli jako jízdní výkony a vlastnosti.

Ale dobře uspořádaná technika je jen částí toho, co tvoří jednoduchou eleganci modelu Fury. Dalším stylistickým prvkem je důsledné oddělení jednotlivých konstrukčních skupin. Nádrž nemá žádný přídavný airbox (nebo přihrádku) a také nenese žádné přístroje, vzdušný rám ze štíhlých ocelových trubek je pouze a jen rámem – a jinak nic! Jednotlivé části Fury nemají žádné další funkce a vizuálně jsou od sebe jasně odděleny, dokonce i u jednobarevné varianty Fury se stříbrným metalickým lakem působí vše velmi silným dojmem. S nádrží a blatníky v barvě antracitu se pak kontrasty ještě zesilují…
Kromě kapalinového chlazení je druhou odchylkou od amerických principů techniky také kardan namísto v Americe velmi rozšířeného ozubeného řemenu. To nechtěl tým vývojářů nechat jen tak, bez komentáře, proto je v tiskové zprávě zmiňováno „velké úsilí“, které bylo vynaloženo, aby hnací ústrojí mělo co nejlepší vzhled. To zní kuriózně, protože řemenový pohon à la Harley nebo Victory nevypadá o nic líp než pěkně tvarovaný kovový buben pohonu zadního kola u Fury.
Naopak v naprostém souladu s americkými standardy je výška sedla s hodnotou 680 milimetrů, která obě horní výztuhy rámu přesahuje skutečně jen o tloušťku čalounění. Kryty napasované mezi úchyt kyvné vidlice a horní výztuhy skrývají pružicí jednotku s nastavením tahového útlumu a předpětí – stejně jako Softail od Harleye, poskytuje i tento stroj s klasickým vzhledem tuhého rámu překvapivý komfort odpružení.

V USA stojí Fury se základním vybavením 12 999 dolarů, což při současném kurzu odpovídá ceně 10 000 eur. Stříbrně matný metalický lak stojí 500 dolarů popř. 370 eur navíc, za stejnou částku je k dispozici také ABS! Konečně je také na chopperu. S ohledem na to můžeme být zvědavi na „evropské“ ceny. Motocykl, který je vyráběn v USA, by neměl být tolik postižen negativním vlivem kurzu jenu jako Fireblade a spol., které jsou kompletně vyráběny v Japonsku. Navíc v posledních týdnech došlo k dalšímu značnému zlevnění jenu vůči euru.
V každém případě narazí v USA Fury v této cenové oblasti na tvrdou „domácí“ konkurenci, protože Harley-Davidson Sportster 1200 Custom stojí v USA cca 10 700 eur, model XR 1200 je k mání za 10 990 eur, a všechny ostatní modely Sportster jsou dokonce ještě levnější.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Čtyřdobý vidlicový dvouválec, vrtání/zdvih 89,5/104,3 mm, 1312 cm3, cca 42,5 kW při 4250 1/min, cca 125 Nm při 3000 1/min, dvojitý ocelový rám, kotoučová brzda vpředu, Ø 336 mm, kotoučová brzda vzadu, Ø 296 mm, výška sedla 680 mm, hmotnost s plnou nádrží 301 kg (s ABS 309 kg), cena v USA 12 999 dolarů, předpokládaná cena v EU 10 000 eur

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: